Epletrær, kirsebærlikør og drømmen om barndommens hage

I dag har jeg labbet barbeint rundt i hagen. Jeg elsker å gå barbeint om sommeren, og i dag har det vært sommer, så flipp-floppene ble parkert på terassen. Nå som kvelden siger på, merker jeg at det slett ikke er sommer. Det er 13 grader og jeg fryser etter en dag i sola. Men før jeg trekker i hus, må jeg ta en runde i hagen. Hagen har igrunnen blitt til litt etter hvert, og den har utviklet seg gradvis fra å være en hage med huskestativ, sandkasse og trampoline til å bli det den er i dag. Alt til sin tid, er det noe som heter.

Ofte er det vel slik at vi ubevisst tar med oss våre barndomsminner når vi anlegger hage? Det er noe eget med den hagen der man lekte som barn. I vår hage har vi, når vi tenker etter, planter busker og trær fra alle våre barndoms hager.

I hagen på gården hjemme var det mange epletrær. De bar epler av ulike sorter, og jeg vet ikke navnet på alle de gamle sortene.  I vår hage står epletreet Klara. Det er masse epler på dette treet hvert eneste år. I løpet av ett par dager med varme, har treet fått masse grønne knopper. Dette lover godt og bærer bu om mange flotte epler i år og!

Utenfor  barneromsvinduet mitt der jeg bodde da jeg var mellom fem og ti år gammel, stod et Japansk kirsebærtre. Jeg forstod ikke hvorfor det  het kirsebærtre, for aldri hadde jeg sett bær på det noen gang. Men det var et uendelig vakkert tre med rosa blomster. Vi hadde et Japansk kirsebærtre i vår første hage, og vi har det i denne hagen. I løpet av dagen har treet såvidt begynt å blomstre. Snart vil det være dekket med rosa blomster. 


Som barn kjente jeg  til et annet “kirsebærtre”, et svært et. Det stod i min farfars hage. Det vil si det var vel et morelltre, for ettersom jeg har fått opplyst så er kirsebær egentlig en betegnelse som omfatter to hovedgrupper: Søtkirsebær, som i Norge blir kalt for moreller, og surkirsebær, som vi kaller kirsebær. På treet i farfars hage, var bærene store og søte. Vi unger pleide å klatre i det treet, og vi hadde streng beskjed om å passe på så vi ikke datt ned.

Vi har et “skikkelig” kirsebærtre i hagen vår og. et pleier å blomstre etter det Japanske kirsebærtreet. Med skikkelig mener jeg at det kommer spiselige bær på det. Dette treet ble plantet for noen få år siden, og det har kanskje vært 10 kirsebær på det så langt! En gang i framtiden kan vi kanskje lage likør av egne kirsebær? Likøren på bildet under er hjemmelaget, men ikke av egne bær. (Vi har jukset med kjøpebær, men likøren ble god!)  Ha en flott kveld!

 

 

4 kommentarer
    1. så koselig å få være litt med inn i deres hage.Jeg har nok ikke tenkt på min barndomshage når jeg har anlagt det jeg har i dag,alikavel har både plommen opal og bærbusker som solbær og ripsbær funnet seg godt til rette her,og det hadde vi også i min barndoms hage :))vi får en like vakker dag i dag så hvem hvet kanskje det vil blomstre riktig så godt hos deg før kvelden kommer

    2. Takk! Nei, vi har ikke tenkt på det vi heller, men ubevisst har vi nok lkevel tatt med oss disse plantene inn i egen hage. Ha en flott dag! fruensvilje:

    3. Det ser ut som de er varmere der hos deg:) Det spirer og gror! Artig:)
      Jeg har også kirsebær tree. Masse frukt om sommeren som fuglene klarer å spise før meg. Et eple tre som ikke har båret frukt i alle de årene som har gått. Har to plommetrær som bærer mye frukt også. Men de er bare så vidt de har beygnt å spire:)
      Kos deg med dagen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg