I farfars hage

Den gang man var liten, var det alltid sol om sommeren, og sommeren varte evig! 

I farfars hage var det alltid sol og sommer. I allfall er det slik jeg husker det.  I denne hagen lekte jeg med søskenbarna mine. Her skremte vi hønene og passet oss for hanen. Vi klatret i morelltreet og gikk på “slang” eller “nøst” i kjøkkenhagen. Som voksen kan en pose sukkererter fra nærbutikken bringe meg tilbake i tid, til sukkerertene i farfars hage.

Det var en riktig gammeldags hage med vekster til både nytte og pynt. Farfar hadde greie på så mye om alt som vokste og grodde, og han lærte oss om plantene i hagen.

Nå, som sommer og etterhvert rosesesong nærmer seg, er det alltid en bestemtrose jeg gleder meg spesielt til, fredsrosen Peach.

En historie som gjorde et dypt og varig inntrykk på meg som barn, var historien han fortalte om fredsrosen, om rosefrøet som overleve krigen og fikk navnet “fred” eller peace, og som skulle være et symbol på nettopp fred.Den sto på bordene ved FNs fredskonferanse i 1945 og byttet da navn til Peace.

Fredsrosen vokste i farfars hage. Det var i denne hagen jeg første gang fikk en høre historien om den. De var store og kraftige og stod på et solrikt sted i den store gamle hagen.

Vi har også fredsroser i hagen. Vi hadde det i vår første hage og har det også i denne. En hard vinter for noen år siden tok knekken på mange av rosene våre, også fredsrosene. Nye fredsroser ble innkjøpt. Jeg synes de hører til i en hage.

Fredsrosen er en lys gul blomst med rosa ytterkant og svak duft. De skal være gode til snitt, men man har jo slett ikke hjerte til å ta inn de vakre rosene. De er jo så pene der de står.

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

Livet på Norges beste vestkant

Ha en finfin dag videre!

l

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg