Hagens dronning på Norges beste vestkant

God morgen! Sol fra skyfri himmel! Dette kan vi fort bli vant til! Det har vært en deilig påske, og i morgen er det tilbake til hverdagen igjen.Har vært ute på “tissetur” med hunden. Gresset er vått etter natten, men solen varmer . Det som er sikkert, er at også denne siste påskeferiedagen skal nytes under åpen himmel, til “the bitter end”.

Jada, det er ting som skulle vært gjort inne. Når livet flyttes ut, blir det fort synlig inne. Jeg hadde og planer om å trekke om to stoler, men det får man ta på en regnværsdag. For er det noe man kan si med sikkerhet her på Norges beste vestkant, så er det at det skal komme regn igjen, regn, regn og atter regn……..

En bra ting med regnet er iallfall at det lager perfekte forhold for rhododendron. Egetlig har jeg ingen minner om rhododendron fra barndommen. Men da jeg kom til Bergen en høst som ung student, fikk jeg virkelig øynene opp for denne vakre planten. Der var rhododendron i alle varianter, størelser og farver. Jeg kunne beundre gamle erverdige rhododendron i hagene i de mer “fornemme” strøk og i Baroniet i Rosendal.Jeg tror det var der jeg la min elsk på denne planten. Rhododendron er kalt Hagens dronning, og bærer navnet med rette.

Da vi flyttet inn i huset i mai -93, stod denne rhododendronen utenfor. Den var ikke stor, men kom men vakre blomster like etter at vi var flyttet inn .Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvilken slag det er, men sansynligvis er det en grandiflora, den mest brukte av alle rhododendron. Den blomstrer i begynnelsen av juni her og blomstene er lilla.

Noe av det fine med rhododendron er at det finnes så mange sorter med ulik blomstringstid, ulik størelse og ulik hardførhet. De fleste rhododendron er vintergrønne, men azalea mister bladene om vinteren. I vår hage er det bare vintergrønne rhododendron.

Da vi anla den store terassen, plantet vi røde roser  rundt kantene. Jeg ville ikke ha noe som ble så stort at det hindret utsikt til dammen. For noen år siden hadde vi en fryktelig kald vinter, og resultatet var at veldig mange av rosene i hagen ikke overlevde. Det ble derfor plantet rosa dvergrhododendron, Diamant, i steden. Også disse frøs tilbake første vinter, men kom med en overveldende blomstring i fjor. (Bildet er lånt fra Folkvord Planter)


Like ved BUÅ står to Nova Zembla rhododendron. Disse skal være hardføre og blomstrer med knallrøde blomster. De ble flyttet da vi laget BUÅ, men tacklet flyttingen bra. I fjor plantet jeg også en gul variant av rhododendron. (Aneke)Den blomstret ikke da, men kanskje i år? Ha en strålende dag!

 

Livet på Norges beste vestkant

11 kommentarer

Siste innlegg