Leve i nuet eller være til stede i nuet?

Tilbake i hverdagen igjen. Hunden var litt “sur” på meg i morges for at vi ikke skulle tilbringe dagen i hagen. I likhet med meg, så elsker hun å rote i hagen. Jeg blir nok ikke så skitten som henne. Kombinasjonen av skitten hund, katter som feller vinterpels og hvite møbler, kan vi snakke om en annen gang. Men i dag ser jeg at “noen” skulle tatt støvsugervalsen. Kanskje gjør “noen” nettopp det seint i kveld når mørket har senket seg over hagen og jeg blir tvunget inn i hus og må se sanheten i øynene.

Det er 18 grader ute og sommer, ikke slikt vær som man pleier å ha i april. Derfor ble det kjørt plenklipper i steden for støvsuger i dag. Plenklipperbeistet hadde sovet i BUÅ hele vinter, men startet på det 99’ende forsøket og oppførte seg eksemplarisk.

På denne tiden av året har man så mange planer og drømmer alt man skal gjøre “i sommer”. Forventning er en fin ting. Slik var det da man var barn og, men da varte sommeren evig, og det gjør den ikke nå for tiden.

Man leser stadig kloke ord om å ta vare på øyeblikket og være tilstede i nuet, men det er ikke alltid så lett. Som regel er man på vei fra noe, til noe, springende, må forte seg, skal rekke, må videre til noe annet. Kalender, klokke, telefon og mail, det er nok av dem som passer på at vi planlegger, setter opp lister og har kontrollen, hele tiden. Vi er sosialisert inn i dette fra vi var små og fikk vår første timeplan.

Noen mennesker sier de kan sitte helt rolig på en stein i skogen og kikke. Det kan ikke jeg. Da er jeg i gang, løse problemer, legge planer, lage lister.Til mitt forsvar må jeg si at vi ikke bare kan la alle hemninger fare og leve i nuet,men vi kan helt sikkert bli flinkere til å være tilstede i nuet.

Men når sola skinner og himmelen er blå, når man ligger på en Jærsk strand eller på en solseng under fjerne himmelstrøk, da kan jeg ligge der å bare la tankene fly. Da er jeg til stede i nuet, eller kanskje jeg er et helt annet sted? Nyt øyeblikket og ha en fin kveld!


Orrestranda, Klepp i Rogaland. Min barndoms strand, og Norges fineste sandstrand. (Bilde fra Wikipedia)
 

 

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

 

7 kommentarer
    1. så deilige bilder da,ja Jærstrendene er utrolig vakre :))
      Siden jeg sliter med kroniske smerter i all hovedsak i hode har jeg vært tvungen til å roe ned og leve i nuet :))det går men det skjer ikke over natten

    2. Vakkert der på Jæren 🙂 Et sted å være virkelig tilstede på 🙂 Når tankene flyr… da er jeg et helt annet sted enn der jeg er…. og ikke tilstede i stillheten der jeg egentlig kommer fra 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg