Mens arbeidet går…..


Så var kvelden her. Jammen flyr dagene avgårde når det er travelt og mye man skal rekke.  Nå prioriterer jeg rett og slett grønt strikketøy og en kaffikopp i sofaen.

Min trofaste katt har allerede lagt seg på ryggputen. Slik kan hun ligge hele kvelden og bare slappe av.

Rart i grunnen, der jeg koser meg med strikketøyet som en hobby, så var strikking en jobb for våre formødre. Om kveldene satt de der med strømpestrikking eller stopping. De jobbet i den blå timen så lenge de hadde lys. Etterpå ble kanskje lampen tent. Jeg husker faktisk min grandtante Guri satt med stoppekurven om kveldene da jeg var liten. Hun var et arbeidsomt menneske, og det er henne jeg har arvet den vesle sykurven etter. Jeg var ganske liten da hun fortalte meg at den skulle jeg ha når hun ikke trengte den mer.

“Mens arbeidet gaar. Paa bordet jeg staar.Av naaler og traad. Besøk jeg faar. Guri var født i 1900, og hadde fått kurven som liten jente. Så herskapelig ligger ikke mitt strikketøy, selv om det også har en kurv.

Livet på Norges beste vestkant er på Facebook. Følg meg gjerne der! Ha en fin kveld!

 

14 kommentarer

Siste innlegg