Litt inspirasjon fra naturen

God morgen!  Disse bildene er ikke fra hagen vår, men fra et sted omtrent to km hjemmefra. Her har  vi funnet inspirasjon til plantevalg i dammen.  Et par viltvoksende planter til dammen er også hentet hjem herfra.  I blant kan det være greit å la seg inspirere av naturen selv når man anlegger hage. Hagen skal jo oppfylle mange mål og drømmer.

En av tankene med området ved dammen er at det skal se ut som et lite tjern som har ligget der naturlig. Plast-duk og murkanter hører ikke hjemme i naturen, så derfor  er dette gjemt bort av mose, planter og steiner.  Det finnes mange fine, dammer som ikke har som mål å se naturlige ut. Det kan være flott, men man må velge ett uttrykk og holde seg til det.

 Da vi laget hagedammen, var det mye vi ikke kunne eller visste. Dette førte til at dammen ble utvidet etter en stund. Med målet om en naturdam, falt valget på utstrakt bruk av lokale steiner.  Det var en stor jobb å finne steiner nok, og en  stund følte jeg meg ganske  steingal. Jeg  kunne kjøre langs veien og plutselig stoppe fordi jeg så en fin stein. 

Heldigvis har jeg familie på gård på Jæren, og Jæren er kjent for stein og steinplukking.  Det er mengder av stein i og rundt dammen. Ennå hender det jeg finner en fin stein som får bli med hjem, men lista for hva som er en fin stein, ligger mye høyere nå enn tidligere.

 

Men det ert ikke bare stein i dammen. Når man lager en dam, er det viktig at det er en hylle rundt kanten, som planter kan vokse på. Der er og lurt å la dybden gå i trappetrinn. Da blir et mye greiere å plante.  Dette visste vi ikke da vi laget den første dammen, så der skrådde bunnen fint nedover

Jeg fikk rådet om at planter fra nærmiljøet ville trives best.  Med det som utgangspunkt, har vi studert hva som vokser i lokale dammer og tjern, og jeg har vasset uti bekker, elver og tjern på plantejakt. Noen damplanter er og kjøpt i lokale hagesenter. Alle plantene trives både i dammen og rundt den.

At vi skulle ha vannliljer i dammen var det vel aldri noen diskusjon om, og det er to typer vannliljer der.  Disse er kjøpt. Her står vannliljene i knopp.

Røde vannliljer på dammen i august.

 

.Hvite vannliljer på dammen i august. Ha en fin dag! 

 

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

 

 

  

6 kommentarer

Siste innlegg