Duften av luksus på en ganske vanlig onsdag

 

 Disse parfymeflakongene er kjøpt i Tunisia.De er så tynne og skjøre at det er et under at jeg fikk dem med meg hjem uten at de knuste.  I dag står de bare til pynt på badet, men de er fyllt opp med de mest velduftende oljer.

Så lenge jeg kan huske har jeg elsket parfyme og annen godlukt.  En duft kan hensette meg til et annet sted i en annen tid. Bestemors parfymer, jeg kan lukke øynene å kjenne duften, samtidig som jeg ser for meg baderomshyllen med de fine flakongene.  For ikke å glemme den legendariske 4711. Den vil for alltid minne meg om ferier hos Bestemor og Bestefar i Oslo, eller om gleden ved å hente besteforelrene på flyplassen på Sola. Bestemor varDame med stor D. Hun hadde fine hatter, velstelte rosa negler og duftet deilig parfyme, bestemorparfyme!

Jeg var jenta som brukte ukepengene på rød neglelakk og parfyme før jeg var 10 år.  De flotte flaskene var så verdifulle for meg, og jeg tok vare på dem som den største skatt.  Jeg kunne gå inn i et parfymeri bare for å kjenne på duften og for å drømme. De fleste jeg kjenner synes lukten på Taxfree’n i bestefall kan beskrives som overveldende. (Man snakker ikke om dufter, men om lukt, et slikt sted) Jeg synes det lukter av drømmer og spennende reiser.

Gjennom årene har det blitt mange parfymeflakonger, og jeg har stor forståelse for de som samler på edle dråper av andre slag.  Heldigvis har jeg tre bad!  Noen av parfymeflakongene har man nesten ikke hjerte til å åpne, langt mindre bruke en vanlig onsdag.  Det er jo dumt, for det er nå en gang hverdager vi har flest av. Min bestemor var ikke rik, men hun kunne dufte av Chanel no 5 på en ganske vanlig onsdag.  Vi har nok noe å lære der.

 

 IKEA har jeg kjøpt noen andre flakonger. De er fine til pynt de og.  Men de burde nok fylles opp med noe som dufter.  Jada, jeg elsker duftlys,såper, badesalt og masse annen hverdagsluksus og, men det får jeg ta mer ved senere anledninger! Ha en flott dag!

 

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

Livet på Norges beste vestkant

10 kommentarer

Siste innlegg