Lykken ved et par gamle Jærske potetkasser

 I kjølvannet av drivved-moten som kom drivende inn over land, ble plutselig gamle paller, kasser og slikt en motegreie. I blant er man veldig påvirkelig for mote, og blir tatt med storm av trenden. Det er akkurat som en har ventet på at dette skulle komme.

Vi sier vel alle at vi ikke bryr oss om mote. Vi velger klassisk og tidløst, vi går for kvalitet som varer både når det gjelder klær og interiør. Vel, jeg tror ikke det er helt slik. Hvorfor skal plutselig alle ha gamle kasser? Nå er vel ikke gamle kasser det verste, studenter i gamle dager sverget visst til gamle (øl) kasser. De var visst brukende til det meste? -Og gamle kasser skulle vel ikke være noen kostbar affære, så kan man jo bare kvitte seg når man går lei.

Men når noe blir moderne, følger gjerne prisen etter. Det handler om tilbud og etterspørsel, akkurat det har ikke forandret seg så mye siden vi lærte det i sosialøkonomi på videregående. Derfor er gamle kasser (Som ikke er gamle, de ser bare gamle ut) blitt dyre, selv på Europris.

Jeg har noen gamle kasser hjemme. Noen av dem har jeg vist på bloggen før. De er gamle, og har det til  felles at de var gratis. Vinmonopolkassen har jeg kjøpt, men det er lenge siden, og det var ingen som forstod hva jeg ville med den, men den kostet ikke noe særlig heller.

 Cola-kassen har jeg slept med hjem i kofferten fra Florida. Tror den kostet omtrent 50 kr på loppemarked.  Nå henger den som hylle på veggen i kjellerstuen.

For et par dager siden fikk jeg tips om gamle kasser. Dette var ekte gamle, billige potet kasser, akkurat etter min smak. Her kan man få utløp for kreativiteten, og de er oppfyller et behov for oppbevaring. Dette blir spennende. Her er de spylt rene og står til tørk. Når de er tørket, skal de bli “oppbevaringsmøbler” på Norges beste vestkant.

Jeg elsker oppbevaringsmøbler av alle slag. Har man nok av det, blir det ryddig. Ting som ikke har sin faste plass, blir liggende å slenge, og da blir det rot.  Fly Lady kaller de tomme stedene der rotet blir liggende, og til slutt vokser en over hodet, for hot spot. En typisk hot spot er kommoden i gangen, en annen er salongbordene, men dette skriver jeg mer om en annen gang. Akkurat nå skal jeg bare glede meg over mine fine nye gamle Jærske potet kasser!

Ha en fin kveld!

 Livet på Norges beste vestkant

8 kommentarer
    1. Utrolig spennende og kreativt materiale. Har nettopp gjort et lite kupp selv. E gammel blå verktøykasse for skruer! Det ser ut som en liten koffert alà Amerika kofferten. Inni e det mange små rom (settekasse), og av en merkelig grunn e det speil i lokket?! Det trenger litt vask og no småflikking. Når det e gjort så blir det spennende å se ka den ender opp som??? 🙂

    2. skikkelig stilig når man kan bruke gamle ting til noe helt nytt. jeg har gjort det i flere sammenhenger. det er virkelig noe jeg liker. coca cola kassen var veldig stilig. 🙂
      ha en fin kveld videre.

    3. Flotte møbler! Hadde ei gammal bruskasse i tre, som jeg brukte til å stå på da jeg malte for mange år sia. Angrer litt på det, kan du si. Hadde vært en perfekt interiørdetalj uten alle malingflekkene! Tre er ekte og godt å ha rundt seg, syns jeg,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg