Noe å glede seg over, hver eneste dag!

od morgen på en ellers litt grå torsdag! Det er fremdeles varmt ute, og det er mulig himmelen lover regn. Værmeldingen gjør det iallfall.

 

På facebook utfordres mann for tiden til å skrive tre positive ting hver dag i tre dager.  Nå så jeg at det var en ekspert som mente at dette ikke var så bra. Det var snakk om at folk løy seg til lykke og at det ble et press for å være lykkelig og vellykket. Må man virkelig lyve for å finne noe å glede seg over?  Må man være vellykket for å være lykkelig og er alle vellykkede mennesker lykkelige? Og sist men ikke minst, hva er det egentlig å være vellykket?

Mer enn en gang i møte med mennesker som har opplevd mye vont, blir jeg overrasket over hvor mye livsglede og optimisme disse menneskene har. De har lært å skille det vesentlige fra det uvesentlige og vet hva som betyr noe i livet. Mange av disse menneskene har evnen til å glede seg over de bitte små ting.

Det er mye vi ikke kan styre. Ingen går gjennom livet uten å oppleve triste ting og ting som er vanskelige. What does?nt kill you, make you stronger.

Jeg mener det er bra å fokusere på positive ting, alle de små tingene vi ofte glemmer.  Det er så lett å klage over alt som ikke er greit, men la oss heller trekke fram det vi har å glede oss over. Egentlig burde det være obligatorisk å starte dagen med tre positive ting hver dag, ikke bare i tre dager. Men man trenger jo ikke skrive det på facebook, vi kan  bare si det til oss selv for å få en god start på dagen, for vi er selv med på å bestemme om det skal bli en bra dag.  Det skal faktisk hele ti positive ting til for å oppveie en eneste negativ!

Som barn leste jeg Pollyannabøkene. For de som ikke kjenner bøkene, så handler de om en jente som leker være glad-leken. Denne leken går ut på nettopp det å se verden med positive briller.  Det er en fin tanke. Som barn ble jeg også lært opp i den samme ånden. Vi kan velge å syte og klage. I blant kan det være på sin plass og. Men det er alltid noen kjekke og glade ting man kan fokusere på samtidig.

Ha en flott dag!

 

Livet på Norges beste vestkant

 

#detgodeliv

11 kommentarer
    1. Enig med deg, det er alltid noe å være takknemlig og glad for. Tenker at sånne utfordringer ikke er så farlige….. Tror noen faktisk trenger å bli påminnet om at det går an å tenke at noe er godt i livet deres. Noen mannesker synes helt å ha glemt det…. Ha en finfin og glad torsdag!

    2. Enig med deg 🙂 Det er så mye positivt og vakkert i denne verden 🙂 Har truffet fattige familier i India som klarer å føle gleden over små ting 🙂 Jeg føler meg takknemlig <3 vi har det godt

    3. Jeg har ingen problemer med å finne ting å glede meg over hver dag.Jeg er svært tilstede i alle ting jeg gjør og sier og det igjen gjør at jeg får med meg “hverdagens småting”.
      Akkurat nå gleder jeg meg over at nok en nattevakt er over og at jeg vet at jeg har gjort en god jobb i natt.
      Seinere i dag kan det være noe annet jeg vil glede meg over.Ting å glede seg over skifter nesten fra minutt til minutt her hos meg – og jeg storkoser meg og nyter livet.
      Ha en fin dag med mange gleder 🙂
      Hilsen synskepeggy.

    4. Jeg synes det å utfordre andre til å skrive positive ting hver dag, var en flott ting, og det burde ikke være vanskelig å finne noen få positive ting i livet, selv for de som kanskje gjennomgår sorg eller en vond periode i livet, det vil alltid finnes noe å glede seg over, og det skal så lite til <3 Dessuten som oftest fører en glad tanke til en ny glad tanke, og da er det ennå lettere å finne ennå mer å glede seg over <3 Nyt dagen i dag <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg