Tid for kaffi – og hortensia

God morgen! Eller nå heter det vel “God dag!”? “God dag” er det vel nesten ingen som sier. Det blir liksom for formelt. Da er det bedre med “hei”. Uansett så er dagen godt i gang her. Katten har lagt seg godt til rette på en kjøkkenstol, en vane hun har fått etter at det ble “ledige stoler”. Før i verden hadde vi seks stoler rundt bordet og ingen ledige, men slik er det når barna blir voksne. Himmelen er knallblå, solen titter gjennom, og jeg tror i kan satse på nok en fin dag ute. Eneste lyd som høes er kirkeklokker og kattens intense maling.


På hverdagene er det så mange lyder her. Rart at det kan være så stille en søndag. Selv fikk jeg “bråkt” meg ferdig med plenklipperen i går før pinsehøytiden satte inn. Egentlig har jeg ikke så mange meninger om å jobbe eller ikke jobbe på søndager og helligdager, men man trenger ikke gjørs på å bråke.Det samme har hanen fått beskjed om, så han er innesperret sammen med resten av hønsefamilien om natten, og fram til vi har bestemt at det er morgen. “Blendingsgardiner” har de og! Uten slike tiltak, vekker han hele nabolaget ved soloppgang, og gudene måtte vite når solen står opp en vkker morgen i juni.

I planteverden har jeg mange favoritter, men en favoritt jeg alltid kommer tilbake til er hortensiaen, både inne og ute. Den er ganske krevende når det gjelder behov for vann, og jeg må innrømme å ha tatt livet av noen, særlig inne. I fjor plantet jeg ut en sørgelig sak som hadde hatt det litt for tørt mens vi var på ferie. Vel, plantet ut er vel litt drøyt å si. Jeg satte rett og slett potten utendørs, og jammen kom den på nytt fra roten. Jeg hadde også noen  hortensia i krukker ved inngangsdøren i fjor. Da de omsider gav seg utpå høsten, ble de flyttet et mer diskret sted og glemt. Nå kommer de igjen i år.

Men denne tror jeg likevel er sommerens absolutte favoritt.

Livet på Norges beste vestkant

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg