Velkommen inn ! -Vises din personlighet i gangen?

Juliutfordringen fra Nib er: “Vises din personlighet i gangen?” Jeg må innrømme at mitt umiddelbare svar var nei. Gangen, det er der vi oppbevarer en masse ting, alt fra nøkler, hundebånd, jakker til ting som bare havner der av en eller annen grunn. Vi har innredet gangen med tanke på at det skal være praktisk og at det skal være nok plass for oppbevaring. Det har og vært viktig med system i oppbevaringen. Åpne hyller kan være lekkert, hos andre, jeg har ønsket å oppbevare ting bak lukkede dører og i skuffer. Flere av løsningene våre er hjemmelaget / skreddersydd. 

Man komer inn gjennom en blå inngangsdør. Jeg liker godt at det er et vindu ved døren. Det gir masse dagslys i gangen. Tradisjonen tro på Sørlandshus, skulle hoveddøren ha en farve som blått, rødt eller grønt for eksempel. I gangen er det viktig med gode oppbevaringsløsninger og det er ofte begrenset med plass, så det er lurt å bruke den plassen som er på en gjennomtenkt måte. Det vesle skapet skjuler sikringskap og grunne hyller til lyspærer, batterier mm. Skapet ble laget i smartpanel for å skille seg minst mulig ut fra veggene i gangen.

 

  Skoskapet er fra Ikea. Topp-platen ble kuttet ett par cm for å passe inn i nisjen, og hjørnet mot skapet ble avrundet.

Over skoskapet er det plass til at gjester kan henge fra seg jakken. 

I kurvene lagres slikt som ikke brukes daglig. Denne garderobehyllen har fulgt oss i alle år. Den startet karrieren hos oss som furufarget en gang på 80-tallet, var blå ett års tid før den ble eggehvit. Det regner jeg med at den forblir.

Døren ved siden av hoveddøren fører inn til en liten men praktisk garderobe. Her er det hyller, garderobestenger for klær samt mulighet for å henge fra seg vesker og bager. Det er og oppbevaring for paraplyer og denslags. På døren henger et skilt som jeg falt for og fremdeles liker veldig godt.

Kommoden under er arvet fra min tante. Den var i sin tid en del av en gammel spisestue i eik. Min onkel malte spisestuen en gang på 60- eller 70-tallet.

Jeg synes kommoden er veldig praktisk. Den rommer mye og har en liten skuff som er perfekt til treningskort, mobiler, refleksbrikker osv.

Jeg er veldig glad i peiser,men i gangen er det ikke plass til noen svær tradisjnell peis.  Elektrisk peis gir varme om vinteren. Vi har murt opp peisen i siporex og flislagt toppen med hvite fliser. Stolen ved siden av peisen har jeg trukket om i voksduk. Alltid greit å ha en stol å sitte på når man tar på seg støvlene.

På “peishyllen” har jeg alltid lys og pynt som varierer med årstid og humør. Til jul er det noen faste nisser som finner sin faste plass her.

En gang for mange år siden da vi flyttet inn, var det furukasser i taket. I dag er det lamper som passer til lysekronene i resten av huset.

Trappeoppgangen til andre etasje. Jeg har mange ganger ønsket å male trappene hvite. Foreløpig er det blitt med tanken, og egentlig liker jeg de mørke trinnene som en kontrast til alt det hvite og lyse.

Trappe- nedgang til sokkel/kjeller.

Og da kan jeg svare på spørsmålet fra utfordringen. Gangen vår viser faktisk  personlighet  og personlig smak. Den er lys og åpen, har smarte oppbevaringsløsninger, slik at det ikke blir liggende masse rot rundt om kring. – Og selv i en liten gang har man plass til peiskos, “lysekroner” og stearinlys viss man vil.

Ha en flott dag videre!

Livet på Norges beste vestkant

 

 

5 kommentarer
    1. Nydelige bilder.
      Ser utrolig flott ut.
      Jeg får ikke gangen slik jeg akkurat vil, men jeg leier en leilighet så farger på veggene er vanskelig å gjøre noe med, men jeg prøver så godt jeg kan ellers.
      ha en fin Helg

    2. veldig fint hus! god inspirasjon :)ha en fine fredag! hadde blitt glad om du stillte noen spørsmål til meg på spørsmålsrunden min 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg