Nok en nydelig sommerkveld den herlige sommeren 2014

Heisann! Da ble det sommer i dag og! Håper alle har hatt en flott dag! Nå er det blitt sommerkveld. Egentlig er det ufattelig at det samme landet om få måneder skal by på snø og is, og at isen skal legge seg på vannet på dammen! Men vi vet jo at det er slik, så det gjelder å nyte nuet, nyte sommerkvelden som man står midt i med begge beina! Nå blomstrer geiteramsen i veikanten, og faktisk i dammen også. Jeg ble så facinert av at de vokste vilt i vann at jeg måtte ha dem i mitt eget vann.  (Alle plantene i dammen er hentet fra omkringliggende vann.) Geiteramsen er jo en nydelig blomst, men det er alltid litt vedmodig når den blomstrer, for samtidig som sommeren er på sitt frodigste, vitner geiteramsen om at det går ubønnhørlig mot høst.

I år er det flere vannliljer enn noensinne i dammen, men nå om kvelden lukker de seg for så å åpne seg igjen i morgen tidlig. Fiskene er alltid sultne. De kommer fram og “tigger” når de ser folk ved vannkanten. Ett par av dem er kjempesvære, og i år har vi for første gang “fiskebabyer” i dammen!

Ellers har jeg plantet noen nye planter i dag. Fikk dem av min mor, og tror de heter silkestrå. Håpet er at de skal spre seg utover steinene ved damkanten. I allfall sprer de seg kolosalt i min mors bed. Får håpe de vil trives like godt hos meg.

 

Ha en fortsatt fin kveld, da dere!

Livet på Norges beste vestkant

 

#garden, #hage, #hagedam, #pond, #fisk, #koi, #gullfisk, #home, #interiørblogg

6 kommentarer
    1. Dette var inspirerende å lese. Jeg tror jeg må på plantejakt;)
      Vi har en ganske ny dam, helt flantefri, og ganske stusselig. Jeg har tenkt å køpe planter hele sommeren, men har ennå ikke somlet meg til det. Trodde jeg måtte kjøpe via nettet fra en eller annen spesialbutikk. Ingen hagesenter her omkring har noe særlig utvalg vannplanter. Kanskje jeg likså godt skal ta en tur i skogen, oppsøke vann og tjern….
      Takk for tipset:)

    2. Fikk tipset da vi startet med dammen av en som hadde hatt dam i mange år. Han sa at planter fra området hadde mye bedre forutsetning for å overleve. Vannliljene er dog kjøpt på “Nettakvariet” Det tar noen år før det etablerer seg. Planter du “finner” er det lurt å plante i en nylonsokk (Finnes egne poser til dette på nettet) så slipper du jord i dammen! Ha en fin dag! Livsrom:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg