Snart sensommer og hage bak garasjen

 Håper alle har fine august-dager!   Her smiler fremdeles værgudene til oss, men jeg vet at så ikke er tilfellet over hele landet! August kan jo virkelig by på all slags vær, og mitt livs verste torden og lyn opplevde jeg nettopp for mange år siden i august på Østlandet.


(Foto: Frithjof Fure/www.visitnorway.com )

Jeg er oppvokst like ved Orrestranden, som jeg i all beskjedenhet vil kalle Norges fineste strand.  I barndommen og ungdommen bodde vi nærmest på stranden om sommeren, og vi kunne fortsette å bade langt utover høsten etter en fin sommer.  Men det  var også ganger på sensommeren  og høsten  da vi sprang det vi kunne for å komme oss hjem mens regnet øste ned og lyn og torden var rett over oss.  Slik var det også i helgen. Vi satt i HÅLÅ hagen og betraktet lyn og torden på trygg avstand, mens et forferdelig uvær herjet stranden. 

 

Besteforeldrene våre snakket om disse sensommerdagene som Hunnedagene, en tid for uvær, hissig veps, masse fluer og brennmaneter. I  følge Vikipedia  Er Hunnedagene fra 23. juli til 23.august. 

 

Og da må vi vel erkjenne at sommeren er på hell! Merkelig hvor fort en deilig sommer går! ?Og plutselig var man tilbake i virkeligheten! Selv har jeg benyttet sjansen til å starte på jobb kl 07.00 disse dagene for å kunne få litt lengre ettermiddager og kvelder! Egentlig er jeg absolutt ikke noe A-menneske. Kvalitetstid for meg er i de sene kveldstimer, og aller helst i det kvelden går over i natt! Men egentlig er det jo herlig å dra tidlig på jobb også, ingen kø-kjøring og man eier verden nesten helt alene!

 

Ellers så er prosjekt hage bak garasjen i gang! En mini terasse er på plass, jord er fylt på og rhododendronen som jeg kjøpte på lørdag er kommet i jorda. Vi har lagt duk som det skal fylles bark over.

 

Eneste som er spart av vegetasjonen som stod bak garasjen, er en stor ripsbusk. Jeg tror den har stått der siden huset ble bygget omtrent.  Jeg synes det er koselig med spiselige vekster i hagen, men det begrenser seg jo litt hva man får plass til i en vanlig hage. Likevel har vi både epletre, kirsebærtre og plommetre i tillegg til ripsbusken. Ja, for ikke å glemme markjordbærene fra svigermors hage! Det virker som markjordbærene trives veldig godt ved dammen, så da vi var i Skien forrige helg i forbindelse med at vi skulle hente Tara i Larvik, tok vi med litt flere stikklinger fra markjordbærene der. Hos svigermor sprer disse søte fristelsene seg villig vekk i en skråning oppfor huset. De kommer til og med opp i grusen!   I morgen kommer flere bilder. Da tipper jeg mannen har fylt opp med bark og hagen er nesten) klar. Har jo forstått at det trengs flere rhododendo enn 8, da! Ha en nydelig kveld! Vi blogges før du aner!

 

Livet på Norges beste vestkant

 

 

#august, #sensommer, #hunnedagene, #orrestranda. #lyn, #torden, #hage, #garden, #rhododendron, #platting

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg