Hva med en ny orkide nå so det snart er høst?

 Hei! Håper dere har en fin kveld!  

I morges kjørte jeg på jobb i øsende pøsende regn. Nå er høsten her, den er i alle fall på besøk, og dess lenger besøket varer, dess større er vel sjansen for at høsten er kommet for å bli. Helt fra skoledagene har høsten stått for meg som en ny start, man begynte på nytt skoleår, ny skole, fikk nye lærere og nye venner.

 

Så når høsten kommer og vinden uler og regnet pisker, da trekker man i hus, og får plutselig akutt behov for å freshe det opp litt rundt seg inne. Egentlig er jeg fornøyd med mitt lyse og nøytrale hjem og med sommerhusstemningen som rår der, og jeg liker det slik hele året, men det er jo kjekt å kunne variere litt med årstiden. 

 

 

Om noen trodde jeg hadde grønne fingre, så stemmer ikke det. Jeg er glad i blomster og alt som vokser og gror. Ute er blomster og planter ganske glade i meg og. Livet leves ofte ute om sommeren, og jeg liker å ha noe å holde på med ute. Noe vanning sørger naturen for, resten tar vi oss av. 

 

 

 

Inne, derimot, er det en annen sak. Som ung og lovende hybelboer, hadde jeg masse grønne planter, tidsriktige, store, grønne planter! Husk vi snakker om 80-tallet! I stuene våre i dag bor det en kaktus. Egentlig liker jeg ikke kaktuser. Min mor sier at hun plasserte kaktus ytterst i vinduskarmen da jeg var barn fordi jeg var så fæl til å rote i plantene.  Den kaktusen vi har, liker jeg imidlertid veldig godt, og den liker meg. Vår datter fikk den som ganske liten av sin bestemor, og kom stolt hjem med den store kaktusen, som bare har blitt større og større. Ikke har den så skrekkelige pigger heller. 

 

En bonsai-skapning står i det samme store karnapp-vinduet som kaktusen.  Bonsaien liker jeg og. Den krever lite. Da vi var i Kina i mai, så vi mange flotte bonsaier, men jeg tror egentlig denne blomsterkunsten ligger noen hakk over mitt botaniske nivå. 

 

Derfor holder jeg meg til orkideer. Jeg elsker orkideer. De er helt etter min smak, både hva utseende og oppførsel angår. Man klarer ikke ta livet av orkideer, jeg klarer det i alle fall ikke. Tvert i mot, så stortrives orkideene hos oss, og jeg tror vi har orkideer i nesten alle rom, de fleste er hvite, men jeg har noen i andre farger også.

 Det vil si orkideene har stortrives hos oss, men nå har de fått en skikkelig fiende, en hvit pus, som praktiserer sine gartnerinteresser på en ganske så brutal måte.  På bildet over poserer hun riktig så fint med blomstene, men det er et bedrag. Bildet er tatt en av de første dagene hun var hos oss, og hun lærte fort hvordan slike planter egentlig skal behandles.Yndlingsvinduene hennes er de i Tv-stuen. Resultatet er blomster som ligger veltet i vinduskarm og sofa. Det går nok over, for hun er jo fremdeles kattunge. ?Og ikke har jeg hjerte til å bruke min mors triks om å sette kaktus ytterst i vinduskarmen heller. Like fult, nå som høsten er her, skal jeg kjøpe meg en blå orkide.  Det har jeg aldri hatt før, men de er utrolig vakre!

 

 

 

 Livet på Norges beste vestkant

 

 #høst, #orkide, #Blomster, #kaktus,

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg