Livets gullalder

Hei! Håper alle har en fin kveld! I dag er siste dagen jeg kan si at jeg er i førtiårene.  I morgen er jeg i femtiårene. Man kan jo fremdeles føle seg ung og lovende på en bra dag! Jeg kan huske at farfar var i femtiårene, og jeg husker veldig godt mine foreldres femtiårsdager. En milepæl, og litt rart at det nå er vi som er der, er de gamle, eller i det minste middelaldrende. Et halvt hundreår er lenge, men likevel ikke veldig lenge.

 

Barndom på 60- og 70-tallet, barnerom i brunt, orange og grønt. Hjemmestrikkede kofter og slengbukser. Ungdom på 70-og 80 tallet, pastellfarger, hockeysveis, hullete ola-bukser og for ikke å glemme skulderputer og blå kajal! -Og vi giftet oss i marengskjoler ala Lady Di!

Småbarnsmor på 80- og 90-tallet, og barna ble kledd i pastellfarger. Barna lekte fremdeles ute på lekeplassen og i gata. Det var ikke så mange som gikk i barnehage.  En Ninja-Turtles figur var den første som flyttet inn i huset vårt. Jeg strikket Sesam-stasjon- gensere og Kaptein Sabeltann var den eneste musikken som gjorde lykke i bilen på vei til Danmarksferie. For det var deilig å være norsk i Danmark på 90-tallet.  

De eldste barna ble ikke født inn i dataalderen, men de kastet seg inn i den omtrent samtidig som de lærte å snakke.   Men det var i bestefall en pc i familien, så det var ingen fare for at poden skulle bli sittende der i timevis, og derfor ikke behov for å innføre restriksjoner.  På skolen skrev de fortellinger på dialekt og hadde ute-skole.  Som foreldre stilte man opp på dugnader i skolekorps, på fotball og på karate. Man satt på gangen i årevis mens jentungen danset ballett -og ble kjent med de andre ballettmødrene.  

Det er en tid for alt, og nå er ungene voksne. Snart er dagen her som jeg har gruet for, men som jeg vet at vil bli en fin dag! Man er tross alt i livets gullalder! -Og gullalderen tror jeg varer så lenge man vil at den skal vare! Ha en nydelig kveld!

 

Livet på Norges beste vestkant

 

 #gullalder, #alder, #barndompå60tallet, #barndompå70tallet , #hverdagstanker

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg