Lappeteppe, høst og fine farger

Hei! Håper dere har det fint! Høsten er i grunnen en fin tid den og, selv om man alltid kunne tenkt seg litt mer sommer. Nå om høsten får jeg igjen et ønske om å gjøre det koselig rundt meg inne. Etter måneder utendørs hvor man bare går igjennom stuen på vei ut, blir stuen igjen et sted å være.  Og så er det så mange fine farger om høsten, farger som gjør det lunt og koselig.  Jeg trives jo best med en hvit og nøytral ramme, men da er det ikke mye farger som skal til før høststuen er på plass! En blomst her, et lys der, og vips så blir inntrykket et annet!

 

Tepper hører jo også høsten til, både ute og inne.  Og at tepper kan ha spreke farger, er det vel ingen tvil om. Jeg begynte jo på et lappeteppe i oldemorruter til en av sønnene. Han valgte selv farger, skikkelige glad-farger!  Teppet skrider fram, og det er kjempegøy å hekle med så spenstige farger!

 

Men jammen går det mye garn! Merker det spesielt når det gjelder hovedfargen, den brune. Alle lappene har brunt på ytterste omgang, og lappene er heklet sammen med denne brune. I tillegg skal det hekles en kant rundt hele teppet i brunt.  Jeg har vært av gårde for å få tak mer brunt ett par ganger.   Opprinnelig kjøpte jeg fire nøster av hver av fargene, og åtte av den brune.  Da trodde jeg at jeg tok hardt i. Så langt er det brukt fjorten nøster med brunt, og jeg trenger nok ett nøste til for å bli ferdig med kanten rundt.  Jeg kommer til å hekle ett teppe til (julegave til samme mottaker) der jeg tar med noen av fargene fra dette teppet og legger til noen i andre farger.  På det teppet vil jeg og ha brunt som hovedfarge, slik at de passer sammen, så det er nok bare å fylle på med enda mer brunt. Det som er så veldig praktisk med et slikt hekletøy, er jo at det kan tas med overalt siden det ikke tar store plassen.  

 

Ellers er det jo litt gøy at disse rutene, som jeg lærte å hekle av min farmor for mange år siden, fremdeles henger med. Ja, ikke bare henger med, men jeg opplever at de er mer aktuelle i dag enn da jeg var liten. Ha en flott høstdag!    

 

Livet på Norges beste vestkant

 

#høst,   #farger, #tepper, #lappeteppe, #oldemorruter, #farmor, #interiørblogg, #hygge, #kos, #home

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg