Oppussing, strikking og slekt følger slekters gang

Heisann! Håper dere har hatt en strålende helg! Her sitter jeg nesten og lurer på hvor helgen egentlig ble av. Om det er et positivt eller negativt tegn, det kan jo diskuteres, men uansett har helgen gått som en røyk.

 KJellergangen har blitt ny i løpet av helgen. I det  minste er her kommet nytt gulv. Det gamle gulvet var mildt sagt tragisk. Det eksisterer ingen før-bilder, og da jeg kom hjem fra jobb fredag, hadde mannen slengt ut hele gulvet. Men gulvet var fra laminatens første barndom, jeg tipper tidlig 90-tall. I tillegg var det laminat av den skikkelig billige sorten.Som om ikke det var nok med gammel gulog billig laminat i eikemønster, hadde fruen en gang i historien veltet en bøtte grønnsåpevann ned kjellertrappen og over gulvet der nede. For å si det enkelt, tror jeg ikke “grønnsåpebehandlingen” økte gulvets verdi.

I løpet av helgen er det blitt grått eikegulv. Mye finere, og mye lysere. Slagbenken har vært med oss imange år. VI startet samarbeidet da den var furu (Som det meste av “trendy” møbler på den tiden)  på slutten av 80-tallet. Den ble mørk grønn, som resten av kjøkkenmøblene, en gang på 90-tallet. Så ble den hvit, og i forrige uke fikk den seg jammen en runde med gustaviansk blå.

 
Hva mer som ble gustaviansk blå, var jo denne kjøpmannsdisken. Den skal og på plass i gangen her nede etterhvert.. Men først skal rommet listes, og jeg tror det er min jobb åmale listene. 

Støvete pasteller er jo en vinner i min verden, og denne fargen kjenner jeg at jeg godt kan male mer i.

 Ellers ble det omsider gulv i garasjen vår i helgen, 19 år etter at garasjen stod ferdig! Grytidlig lørdag morgen da sementbilen kom, var det bare meg, mannen, en katt og ei bikkje som så på. En rar opplevelse for en som har vært mamma til tre guttunger, som stod tidlig opp for å stå i kjøkkenvinduet å se på søppelbilen. Det var noen år da traktorer, tankbiler sv var det store interesseområdet, og plutselig er guttene voksne. I går var det 16 grader, og det var 1. november. Aldri kan jeg huske at det har vært så varmt i november!

 

 Ellers så strikker jeg i baby garn etter en gammel oppskrift om dagen. Denne oppskriften stod i et ukeblad for mange år siden. Jeg strikket den første gang til min eldste sønn i 1988. Da strikket jeg i disse unisex fargene og i garnet Mamsell. Siden har jeg strikket den to ganger til, i rosa til mitt tantebarn i 1990 og i knall blått til min yngste sønn i 1991.  Noe av det flotte med dette settet, er at det er så lite. Det passer faktisk til en nyfødt! Nå strikker jeg i baby merino-ull med hvitt som hovedfarge igjen. Men denne gang er det neste generasjon jeg strikker til, til et lite under som skal bli født i april 2015, og som jeg skal få lov å bli bestemor til. -Og dermed er man definitivt ikke ung og lvende lenger, men jeg gleder meg over livets epoker, over at slekt følger slekters gang, og at jeg får lov til å bli en relativt ung bestemor.

Ha en nydelig søndags kveld videre! Vi blogges!

.

Livet på Norges beste vestkant

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg