Litt prosjekter mens vi venter på julemåneden!

 Heisann! Håper alle nyter høsten! Snart er jo desember her, og plutselig er julemåneden over oss.  Mye som skal rekkes på noen hektiske desember-uker, men det er jo først og fremst veldig koselig, da. Det blir nok mer juleblogging til helgen når jeg har fått på plass litt som lyser og skinner ute og i vinduene. Den slags “må” på plass 1. søndag i advent! Pynten inne er det koselig å ta litt etter hvert i desember, selv om jeg ser at trenden med ferdig julepyntet hus 1. desember brer mer og mer om seg..

Til helgen blir det også en dag på hytten. Er ennå litt malearbeid som bare “må” bli ferdig før vinteren setter inn.  Nå kan det jo komme snø når som helst på fjellet. -Og endelig kom det nye vinterdekk på bilen, så vi er klare for hvit vinter, i det minste på fjellet!  Hjemme gjør det jo heller ingenting om vi får hvit jul. Det er veldig koselig, men foreløpig er det ikke  så mye som minner om vinter rundt husdørene hjemme! 

Forrige helg ble altså hyttetaket behørig malt 2 strøk. Siste strøk får komme til sommeren. Jeg liker veldig godt at paneltakene er halvblanke. Foreløpig er det matt siden det er malt 2 strøk med sperregrunning. Men du, så MYE lysere og penere det ble. Det var som om taket løftet seg mange meter! -Og dermed var siste rest av gul-brun furu historie! HERLIG! (Skoddene kom og på plass på de to øverste vinduene, men det tok jeg ikke bilde av i regnværet)

De to bildene over er fra kjøkkenet. Der er taket høyt, for det er ingen hems over. “Vinhøna” på bildet over kjøpte jeg av en som sydde slike på bestilling for noen år siden. Jeg synes den er så koselig, så den har sin faste plass på toppen av kjøkkenskapet på hytten! Oransje er jo en skikkelig gladfarge, og vi har ett par andre oransje innslag på hytten i form av puter og pledd.   Siden det absolutt ikke er en farge jeg kan bruke på klær, må jeg ta det igjen i interiøret Haha!

 

Men det var ikke bare taket som ble malt! Da vi kjøpte hytten, var ingen dører malt. Dørene på hytten er ikke helt like, siden den er påbygd. I “nybygget” var det dører i beiset furu. Hjemme har vi hvite dører, og en stund tenkte vi å gå  for det samme på hytten, men vi endte til slutt på grått. Nå er ikke nødvendigvis grått bare grått. På hytten har vi allerede malt en del i en mørk grå farge, “hyttegrå” eller “fjellgrå”, men dentror jeg viille blitt litt mørk på dørene. Vel, vi endte opp med denne fargen, og jeg må si meg meget fornøyd med fargen!

På hytten kan vi jo ikke ha levende “blomster”, så jeg har anskaffet en del i kunstig. Her er det kunstig lyng som pynter opp på en “fjellgrå” kommode/ kjøpmannsdisk i stuen.

Nok en fjellgrå kjøpmannsdisk. Det som en gang var moteriktige syrelutede kjøpmannsdisker, får man jo nesten gratis i våre dager, så jeg har malt flere av dem i denne fargen til hyttebruk. Veldig praktiske møbler som rommer det meste. Den over her er det jo skiftet knotter på, noe jeg synes gav det lille ekstra løftet. 

“Utsikt” fra soverommet på hytten. Om våren og sommeren kommer sauer like fram til soveromsvinduene, noe som var en eksotisk opplevelse for amerikaneren som sov her i sommer og våknet til bjelleklang! Det var verken mobil eller santa Claus men vaskekte sauer som stod og kikket inn vinduet!

 

 I skibaren er det også gråtoner som råder grunnen. Dette var egentlig et slags “lager” da vi kjøpte hytten. Den gang var der ikke strøm, så denne gangen rommet blant annet et stort aggregat. Slike aggregat er praktiske, men på ingen måte stillegående, så det var dør inn til resten av hytten. Denne døren og en dør til er fjernet, slik at skibaren vår i dag er en naturlig del av hytten. Barmøblene fant jeg lenge før vi ble hytteeiere. Jeg ante ikke hvor de skulle “bo”, men bare måtte ha dem. Egentlig er jeg ingen impulsshopper, men den gang slo jeg til.Er det ikke noe som heter at har man klave, får man ku? 

 

Ikke så lett å få et inntrykk av bildet under, men sofaen under vinduet er grå, og vinduet vender ut mot bekken!

 

Da ønsker jeg dere en strålende dag! Vi blogges!

Livet på Norges beste vestkant

 
 
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg