Hvor oppbevarer dere rotet, folkens?

 Hei!  Hvor gjør dere av rotet, folkens? ? Og for den del, hva er rot hjemme hos dere?  Jeg tenker at rot er småting som ligger å flyter, og jeg skal hilse og si at det varierer hva slags småting det er snakk om gjennom et liv! Rot og søppel er ikke alltid synonymer, så man kan ikke uten videre bare kaste. Selv er jeg heller ikke så flink til å kaste ting, så den løsningen er nok ikke den jeg går først for.

 



En gang i ungdommen var jeg eier av en meget stor samling neglelakker og andre kostmetikkprodukter, for ikke å nevne klær.  Med deltidsjobb i  parfymeri  og klesbutikk, var det nærliggende. For andre var det sikkert rot, men ikke for meg. Det var jo mine ting!   Den dag i dag har jeg et vitrineskap på badet med neglelakker og andre negle-produkter, men siden de har en plass å være, vil jeg ikke kalle det rot.

 Legoklosser i et småbarnshjem er rot, for de voksne, men ikke for barna, og slik kunne jeg fortsette. Som medlem i en familie der hankjønnet er i flertall , om man ser bort fra katter og hund, vet jeg at ledninger og verktøy av ymse slag og varianter ikke er rot for menn. Mitt forhold til ledninger skal jeg ikke utdype, bare konstantere at jeg gjør mitt beste for å gjemme dem.  

De fleste store ting bor jo et sted. Bilene bor vanligvis i garasjen.  Vi har laget garderobe i gangen og walk-in-closet  på soverommet  I tillegg finnes jo nok av skap og skuffer i hjemmet. 

Men så er det alle småtingene, da! -Og selv når nøkler, mobilladere, fjernkontroller og hårbørster har landet og faktisk har landet og bor et sted, er det nye ting som trenger en plass.



 Er det flere enn meg som aldri får nok oppbevaring?  Forskjellen på et ryddig hjem og et rotete, handler nettopp om oppbevaring, tenker jeg, og  oppbevaring handler ikke alltid om god plass heller!  Da jeg var barn, hadde vi seilbåt, og våre første vintre på fjellet tilbrakte vi i campingvogn.  Både båter og campingvogner har fabelaktige oppbevaringsmuligheter, man kommer bare ikke på det!

 Det er ikke bare ledninger jeg ikke liker oppsynet på. Jeg liker ikke reklamebrosjyrer og aviser som ligger og flyter heller. Heldigvis har nettet overtatt for digre aviser i fire deler av giga-siza. Nå er det bare i helgene det kommer aviser hos oss, og da er det jo koselig! Fjernkontrollen er også rot, selv om den er kjekk å ha. Mine håndarbeider er helt sikkert rot for alle andre enn meg.

 Slik kunne jeg fortsette?  -Og for ikke å forglemme, hundebein og hundeleker. Sikkert ikke rot for hunden, om hun bryr seg, men for oss andre er det jo rot av ypperste klasse, selv om hun pleier samle eiendelene sine på et bestemt sted.  Katten Tara har bare en lekemus, men den  slenger hun til gjengjeld over alt. Jeg får rett og slett asosiasjoner til den gang man lette huset rundt etter narresmokker akkompagnert av et hylende barn. Det er en tid for alt, også når det kommer til rot!

 Ellers har jeg gått til anskaffelse av kurver i  diverse varianter for å holde rotet unna. På “hattehyllen” i gangen står to hvite kurver og samler det man ikke bruker hver dag, men som man trenger å ha i hus.

 På badet skjuler de hårføhne, Krølltang, glattetang, allslags børster osv.  Alt på badet er ikke til pynt, og det fortjener  ikke å stå til pynt heller. Da er det mye greiere å stappe det inn i et skap eller oppi en kurv. På kjøkkenet kan man gjemme mye forskjellig i en kurv.   

I stuen  er det veldig praktisk med noen kurver under bordet, så kan selve bordet være reservert mer dekorative elementer som lys og blomster!  Men hundelekene må vi nok fortsette å se op for. Jeg tviler sterkt på at dyret ser fordelen med en kurv fra Ikea! 

Ha en strålende kveld, med eller uten rot! Vi blogges!

 

 Livet på Norges beste vestkant

 

 

2 kommentarer
    1. Det der med oppevaringsplass er viktig. Hver ting må ha en plass ellers kan det fort bli kaotisk. Campinvogner er jo bittersmå men har masse oppevaringsplass. Jeg googler alt om oppevaring for her er det ikke digert 😀 Ha en fin kveld med eller uten rot <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg