Håpet er lysegrønt

 

Hei! I går gikk jeg for grønt, grønt for våren og grønt for håpet. Vanligvis er ikke grønt en farge jeg har noe forhold til, men i dag ble disse grønne lysene i delikate bokser likevel med hjem

 

Hvordan er ditt forhold til farger? Selv har jeg mange slags forhold til ulike farger. Med det mener jeg ikke at jeg nødvendigvis omgir meg med så mange farger verken interiørmessig eller i garderoben, men at en farge kan være den reneste vitamininnsprøytningen, er det vel ingen tvil om?   I følge fargepsykologi så er grønt et symbol på selve livet, kjærligheten, fruktbarhet og naturen. Fargen skal også virke beroligende.

 

 



 

En gang i tiden hadde jeg ekstrajobb i parfymeri, og jeg har faktisk jobbet et helt år i klesbutikk. Dette var på det glade 80-tallet da fargene eksploderte rundt oss og fargenalyse var et stikkord.   Fargeanalyse i sin rendyrkede form er det vel få som driver med i dag, men at farger kan ha stor betydning både for et interiør og for et antrekk, er det vel liten tvil om.

 

Det finnes så uendelig mange grønnfarger, både varme og kalde, og mange av dem er representert i naturen.  I klesskapet har jeg knapt et grønt plagg, og jeg tviler på at grønt blir den nye farsotten. Innomhus kan jeg ikke skryte på meg så veldig grønne fingre heller.  Bortsett fra noen få hederlige unntak, er det stort sett orkideer som trives i heimen.  Ute er det noe annet.  Der er plantene i sitt rette element og sprer  både glede og virker beroligende.

 

Men inn til videre, er det bare å kose seg med noe vårgrønt innendørs.  Duften fra lysene er også frisk og vårlig uten at jeg kan beskrive eksakt hva de dufter av (Og skriften på pakken er på kinesisk)  

 

Men det er visst ikke bare meg som er klar for våren. Butikkene byr på rikelig med grønne innslag, ser det ut til. 

 

Ja i babyblått og andre pasteller også for den del. 

 
  Ha en flott dag videre! Vi blogges!

 

Livet på Norges beste vestkant

 

 

#grønt, #vårlig, #fargemagi, #pasteller

 

 

2 kommentarer
    1. Det er fint med grønt, som de fleste andre farger. Jeg liker farger. Men jeg har heller ikke grønne klær. Liker meg godt i naturen da. Der er det jo MYE grønt. Men i min hvite stue hadde jeg i flere år lysegrønne gardiner, og annen matchende pynt. Men så tok min grønne periode slutt, og jeg gikk over til lilla 😉 Da malte jeg en vegg lilla, og hang opp hvite gardiner med lys lilla ruter i. I tillegg så trakk jeg om spisestuestolene til en lilla farge også. Jeg ble veldig fornøyd, men kunne ikke gjort det samme med grønt. Det ville nok blitt for mye. Det er ikke alle fargene man kan ha så mye av.
      Ha en fin dag videre, og kos deg med alle vårtegn som dukker opp 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg