Heisann midt i hverdagen på en deilig fredag i april!

 Heisann midt i hverdagen på en deilig fredag i april! Det er snart helg, og krigen mot hybelkaniner og hundehår er i gang. Støvsugeren gjør jobben sin. Selv liker jeg ikke støvsugeren, og har aldri gjort det, fordi den bråker. Så hvordan min nest eldste sønn i tidlige barneår kunne tro at støvsugeren var den kjekkeste leken min, er for meg en gåte, men det var vel fordi jeg støtt og stadig var ute med uhyret? Siden ble det sentralstøvsuger, som skulle være stillegående. Glem det, den bråker den og! Men må man, så må man….

“Og rommene  så ut som de var møblert med hjulvisp”av Målfrid Bolstad. Er det noen flere enn meg som husker den boken ? Som hjemmeværende småbarnsmamma og dagmamma, var den en av yndlingsbøkene mine, en trøst i hverdagen.  Med humor beskriver hun den travle hverdagen midt i livet hvor det ikke er tellekanter på noe.


 

Når jeg tenker tilbake og lukker øynene, kan jeg høre lyden av hundrevis av legoklosser som treffer parketten. Det var i den tiden da støvsugeren ble matet med nabbiperler som var ramlet på gulvet. Viss noen skulle lure, nabbiperler er de små perlene som man kan sette på brett og lage mønster med, og som kan strykes med matpapir under.  Jeg må bare helt ærlig innrømme at jeg ikke liker nabbiperler, og jeg har lang erfaring med dem både fra yrkesliv og som mamma.



Det er en tid for alt, noe boken som kommer etter handler om. Da er det blitt så stille i huset at musene går med sørgeslør. Vel, vi er ikke helt der ennå, og jeg liker å ha liv rundt meg, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke må ha rot og kaos rundt meg for å føle at jeg lever, snarere tvert i mot.

Nei, den perfekte starten på helgen for meg er når huset er ryddig og rent og man kan sette en blomsterbukett på bordet. Akkurat det med å gjøre rent til helgen, eller “vela om”, som det heter på min dialekt, var enklere å komme i havn med den gang man var hjemme på formiddagen. Støvsugeren har endret kost. Den trengerikke lenger spise  perler, og man trør ikke på legoklosser, men det er alltid litt å ryke seg ut på likevel.  

 

På dette stadiet, før helgen riktig har begynt, mens den ligger der blank og ubrukt, smaker den aller best.

For min del blir det hjemmehelg og jentehelg denne helgen med svigerinnebesøk og kos.  Det er ikke feil det heller! Ha en super helg, vi blogges snart!

 

Livet på Norges beste vestkant

 

 

#ogrommenesåutsom, #hjulvisp, #velaom, #helg, r#home, #interiørblogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg