Slekt følger slekters gang, den blå sommerfuglen og håndarbeid i sukkertøyfarger

Heisann! Plutselig var vi midtveis i uken, en uke som er litt kortere enn andre uker. -Og april er i ferd med å bli mai, og en ny sommer står snart for døren!

Mai byr på konfirmasjoner og 17. mai-feiring med familien. Min far har bursdag på 17. mai, og så langt tilbake jeg kan huske, har 17.maifeiringen vært avsluttet med å feire han. I år blir det og feiring, av far, bestefar – og oldefar faktisk! Selvkomponert minibunad til siste skudd på stammen ligger klar til nasjonaldagen.

Sønn og samboer kommer fra Barcelona, og jeg håper på masse fint vær, slik at vi riktig kan nyte mai-dagene. Det er jo ekstra koselig å samle “mine” rundt meg når jeg ikke ser dem hver dag!

 

I forbindelse med at jeg ble bestemor nå i april, har jeg tenkt mye på mine egne besteforeldre. Jeg hadde besteforeldre i Ryfylke og i Oslo. I Ryfylke var de unge og spreke.  De hadde hund, katt og høner, og jeg minnes mang en tur hvor jeg fikk sitte på ryggen til farfar når jeg ble sliten. Jeg husker fisketurer med båten, og i farfars hage var det et fantastisk kirsebærtre. Jeg tror min hageglede startet i denne hagen, og jeg glemmer aldri farfars fortelling om fredsrosen, farfars hage har jeg blogget om før.

 

I min barndom opplevdes avstanden til Oslo lengre enn i dag, og folk var mindre mobile. Det var langt til bestemor og bestefar i Oslo. Men på tross av avstanden var besteforeldrene mine i Oslo nærværende i mitt liv. Jeg husker veldig godt følelsen av å stå på Sola på flyplass å vente på fly fra Oslo. ?Og bestemor klemte oss, i en sky av parfyme. Hun hadde alltid fine hatter og nylagt hår. Lange rosa, spisse negler hadde hun og. Jeg syntes det var lekkert! Det bestemor ikke kunne om ville blomster,  tror jeg ikke det er vits i å kunne.  De ferierte ofte på vår hytte om sommeren, og bestemor laget de fineste buketter fra blomstene i veikanten.  

 

Bestemor fortalte meg om den blå sommerfuglen, og hun skrev brev og laget historier om den.Brevene la hun i brevene hun skrev til min mor. Det første brevet er fra året før jeg begynte på skolen, og hun skrev med skrivemaskin, slik at jeg med min nyervervede leseferdighet skulle klare å lese selv. På den tiden skulle man visst helst ikke kunne lese før man begynte på skolen, men jeg kunne altså det.

 Den blå sommerfuglen fløy ut i verden. Den fløy helt til Vestlandet og den opplevde mye rart. Jeg har aldri glemt den blå sommerfuglen, og i blant dukker blå sommerfugler opp og minner meg om bestemor og om at slekt følger slekters gang.

Min datter fikk som nokså liten en nål med en blå sommerfugl i emalje av sin bestemor (Min svigermor, som døde nylig) Den hadde hun fått av sin far.  Da jeg for første gang besøkte min datter på barsel med sin nyfødte datter, var det nettopp en blå sommerfugl på skiltet i babykurven.  En gang skal jeg fortelle mitt barnebarn om den blå sommerfuglen som dro ut i verden på nye eventyr.  Jeg kunne også tenke meg å strikke en sommerfugl genser til henne .

 

Men aller først får jeg nok dra i land det strikketøyet jeg holder på med, et strikketøy i verdens herligste sukkertøyfarger, rent så man blir glad av å holde på med det!  



Det begynte med kjole til Lillemor i den orange eller lakserøde fargen, så kjente jeg bare at dette var en farge jeg og ville ha.

At fargen neppe er min farge, viss vi skal tenke fargeanalyse, skal jeg være enig i. Så jeg kombinerte den  med rosa og rosa skal visst være min farge. Jeg er blitt fortalt at det finnes en is i disse to fargene, men jeg har ikke smakt den.

Det er snart langhelg i forbindelse med 1. mai, og da er valget om man skal tviholde på vinteren og dra til fjels. Det er snø så det holder, selv om snøen begynner å bli temmelig rotten, eller om man isteden skal hive seg rundt å gjøre noe i heimen. Jeg tror jammen vi lander på det siste. Med utflyttede “barn” og barn som bor her på papiret, men bare er innom barndomshjemmet som snarest, har vi faktisk mange rom til rådighet, så nå har jeg store planer om å begynne på husets minste rom, det som først var knallgult gutterom og siden ble rosa prinsesserom. Nå på slutten har det bare vært roterom. Rommet skal ryddes, og vegger og gulv skal males. Det er allerede hvitt all over, men ny maling skader ikke. Når rommet er tomt, skal det møbleres på nytt. Da gjelder det å være flink til å kaste, noe jeg dessverre ikke kan skryte av at jeg er.  Så her er det utviklingspotensiale! Uansett gjelder det å ta vare på kaste-ånden når den en sjelden gang kommer over meg.

 

 Håpet er at det lille rommet skal gi plass til en del ting og tang fra nabosoverommet, som også skal få ny maling før det innredes som gjesterom.  Vi har gjesterom, eller sovealkove i kjelleren, men det kan være veldig praktisk med ett rom til. Håpet er videre at vi i dette rommet skal finne plass til et par møbler fra spisestuen, som jeg tror vil passe veldig godt der oppe! Jeg lover at bilder kommer etter hvert.  Ha en herlig kveld! Vi blogges!

 

Livet på Norges beste vestkant

 

 

#rosaogorange , #rosa, #orange, #denblåsommerfuglen, #slektfølgerslektersgang, #bestemor, #barnebarn, #home, #interiørblogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg