Fram for lys kjellerstue med en sofa som tåler å brukes og lys som ikke lager brann i heimen!

 Hei! Håper alle har en fin dag! Nå om dagen varierer været veldig, og man kan oppleve alle årstider i løpet av få dager. En helg med nydelig vær, med tid for med hagearbeid og grilling, ligger bak oss. Det ble også tid til å rydde husets minste rom, som jeg skrev om at vi skulle i forrige uke. Tak, vegger og gulv fikk seg en omgang med malekosten. Hvite rom er herlig! De gir ro i sjelen! Vel, vi snakker ikke om kritthvitt, men om eggehvitt på alt unntatt taket og listene. Foreløpig får gulvet herde litt til før vi begynner å belaste det. Mest av alt frister det å få ting på plass igjen med det samme, men jeg vet jo at det er lurt å vente. Når vi har flyttet inn igjen på dette kombinerte (flerbruks) rommet hvor det blant annet står et skrivebord, skal vi gå løs på neste soverom. Det skal bli gjesterom. Der står en gammel divan, som jeg har tenkt å trekke om. Ellers skal gjesteseng og et antikt skrivebord på plass der inne etter at tak, vegger og gulv er malt.  

Det antikke skrivebordet står i dag i spisestuen, og der skal det og gjøres litt i løpet av sommeren, men det kommer jeg tilbake til med bilder senere! Jeg fant forresten en skvett av aldeles herlig lys himmelblå farge i sakene etter svigerfar, så nå går jeg bare å leter etter noe som kan få den fargen!  

 

I går fikk vi imidlertid ryddet en ganske annen kant av huset, kjellerstuen. Kjellerstuen ble laget da de eldste barna gikk på barneskolen, og den er brukt på litt forskjellig vis gjennom årene. Da rommet ble innredet, ble det lagt industrifliser på gulvet for at de skulle tåle barns røffe lek. Flisene er nesten hvite, helt nøytrale, men ikke verdens mest spennende. På veggene er det hvitlassert panel. En halvvegg ble satt opp da rommet ble innredet, siden kom det en til, slik at vi kunne skille fra en liten sovealkove. Bak den andre halvveggen er bar og biljard.

 

Sofaene var av det praktiske slaget, i svart skinn. Det var nok et smart valg den gang rommet ble brukt av barn og senere ungdom. Nå var tiden kommet for lysere innslag, og da falt valget på hvit ektorp.

 

Ektorp har vi jo flere steder i huset, og vi har faktisk en på hytten også. Hjemme er alle hvite, mens treseteren på hytten er grå. Ja, jeg vet at det finnes finere sofaer å få kjøpt, men neppe mer praktiske! Jeg må innrømme at jeg liker å ha det fint rundt meg, og det er herlig å omgi seg med noe som er lekkert. Men ting skal kunne brukes Vi har valgt et liv med dyr. Chesterfield og katteklør er en dårlig match, og det finnes mange andre like dårlige matcher. Jeg mener at man skal kunne sitte i sofaen, også med dongeribukser, selv om jeg ser at møbelprodusentene fraråder bruk av dongeri i mange møbler. Ja, hvordan løser men hvordan løser man den utfordringen i hverdagen? Nei takke meg til en sofa der putetrekkene kan vaskes!

 

Gårdsdagens “treningsøkt” ble derfor å få to stk svarte tunge skinnsofaer(3+2) opp kjellertrappen, og to stk ektorp (3+2) ned igjen! Å, så lyst og herlig det ble der nede! Det svarte bordet som stod der ble behooldt. Syntes egentlig det passet helt greit.

 

Ellers er det jo alltid koselig med lys, og jeg bruker lys hele året, inne, ute og på hytten. I kjelleren har jeg alltid opplevd det som litt skummelt å bruke levende lys, så da er disse naturtro, batteridrevne lysene et funn, synes jeg. Egentlig passer de jo overalt og ser veldig ekte ut. De kjennes til og med ut som lys når man tar på dem. – Og akkurat som med levende lys, passer de veldig godt på et lysfat.  Ha en flott kveld videre! Vi blogges!

 

Livet på Norges beste vestkant

 

 

#hvitegulv, #ektorp, #vaskbar, r#home, #interiørblogg, #kjellerstue

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg