Sommer, hvitmaling og gamle kniplinger

Endelig kom sommeren, og Jæren viser seg fra sin vakreste side. Jada, det er noe småplukk igjen å male inne ennå. Men ellers må man jo bare komme seg ut i slikt vær! Man kunne jo ellers bli snøblind av hvitmaling. 

Ellers nærmer det seg Olsok og dåpsdagen til mitt vesle barnebarn. Hun skal døpes i en 80 år gammel kjole, en kjole både oldemoren og mammaen er døpt i. (Jeg er døpt i en kjole fra farssiden min) I underskjørtet  er navnet på dem som er døpt i kjolen og fødselsdatoen brodert.

Finnes det noe mer nostalgisk enn gamle kniplinger?  Detaljer fra kjolen med gamle kniplinger.

Så nå har jeg  “kost” meg med brodering, og endelig er jeg i mål! – Og jeg må virkelig si respekten for broderende mennesker har steget mange hakk! Joda, jeg kan sy kossrting jeg og, og jeg har faktisk brodert ett og annet bilde og et par barnebunader, men det er lenge siden. Hvem skulle tro at det tok så lang tid å brodere noen skarve bokstaver og tall på telle-lin, når man atpå til har “oppskrift”? Friskt mot, vil man, så kan man! Første utfordring her var å se hva man holdt på med, men med innkjøp av “Nille-briller” I tillegg til linsene og fult dagslys, gikk det da bra!


 

– Og her er resultatet brodert på underkjolen blant tidligere generasjoners navn og med plass for fremtidige.


 

Kjolen er sydd av min bestemor. Hun var virkelig en dame som kunne det meste av håndarbeid. Nupperellene har hun og laget, og hele den vesle dåpsluen er av kniplinger!

Min mor har strikket cape til dåpskjolen. Lillemor skal døpes i en gammel kirke som bare er åpen om sommeren, og som ikke varmes opp. Da er det godt med noe varmt.

Sokkene har min farmor heklet til min datter. Jeg har valgt å la dem følge dåpskjolen. Så det er mye historie knyttet til dåpsantrekket.

Men nå tror jeg jammen jeg vil ut å nyte sommerkvelden med litt hagearbeid! Ha en super sommer-kveld! Vi blogges snart! 

Livet på Norges beste vestkant

 #interiørblogg, #livetpånorgesbestevestkant , #dåpskjole, #kniplinger, #nupereller, #dåpskjole, #orregamlekirke #dåp, #broderi,

 #håndarbeid, #idåpslue, #generasjoner, #bestemor, #oldemor, #familie, #slekt 

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg