Gjesterommet


Heisann! Det har vært en fin dag med innendørs puslerier! Været ute tror jeg vi lar forbigå i stilhet. Bilder fra dagens innendørs aktiviteter kommer i morgen, tenker jeg! Nå i kveld tenkte jeg å vise noen bilder fra gjesterommet. En gang i verden tenkte jeg at folk som hadde egne gjesterom måtte være enten gamle eller rike (Muligens begge deler?) Og det var en tid da alle soverom var bebodd av barn og leker. Nå er det engang slik at tidene endrer seg, og det er en tid for alt. Derfor har vi plutselig fått kombinert syrom og kontor, TV-stue, og altså dette luksusfenomenet som kalles gjesterom. Det kan være ganske greit med et gjesterom når man har familie diverse steder i dette langstrakte land, og også i utlandet. Jenterommet var innredet i hvitt med noen små innslag av rosa, så de helt store forandringene er ikke gjort, men det er kommet opp en dobbel sovesofa og et antikt skrivebord som stod i spisestuen inntil denne i større grad ble innlemmet i stuen.

Ordet gjesterom gir assosiasjoner til gammelt, fint sengetøy. Helst skulle det vel vær hvitt og brodert? Men denslags har vi ikke her i huset, ei heller sengebrett til å servere frokost på. 

 


Sovesofaen er langt fra verdens stiligste, men veldig praktisk i sin beige-brune “prakt”. Jeg har planer om å trekke den om en gang, både den og en liten roa rokokko-stol som står i rommet, men om enn så lenge får den befinne seg under sengeteppet som lå i rommet den gang det var jenterom. Og gjestene lar ikke vente på seg!

Nei, stopp en halv, jeg er en katt, og jeg bor her (Og på alle andre steder der det måtte være behagelig å ta skjønnhetssøvnen min)

 


Skrivebordet er gammelt og arvet. Stolen er og gammel, og er en av fire. Jeg har derfor tillatt meg å male den hvit for å passe til spisestuen, for det hender det er behov for ekstra stoler der. Den har også fått trekk i lin, slik som spisestuestolene. Telefonen står bare til pynt, men kan nok fortelle en historie om kommunikasjon før mobil, facebook og snapchat. Min svigermor var telefondame og var en ekspert på å huske telefonnummer.

 


Min samling av gamle kopper har “alltid” hatt sin plass på dette skrivebordet. 

 


Kirken på bildet er Orre gamle kirke, en 750 år gammel steinkirke ut mot havet. Her giftet jeg meg en sommerkveld for 28 år siden, og her skal mitt lille barnebarn døpes Olsok-kvelden. Peoner må vel være noe av det vakreste som finnes? Ekstra hyggelig er det jo at de står så lenge. Jeg har en gammel drøm om peoner i hagen, men foreløpig er det blitt med drømmen.

 


Miniatyr-skolepult med ransel og bøker har og sin plass på skrivebordet på gjesterommet.

 


Gardinene kostet hele 20 kr på Europris. Så da kjøpte jeg like godt et sett til naborommet (kontor/syrom) også. Er jo litt greit med gardiner på et soverom. Egentlig liker jeg ikke gardiner, så stuene våre er helt gardinfrie, men på bad og soverom er det greit å kunne trekke for! 

Da må dere ha en fortsatt flott lørdagskveld! Vi blogges! 

 

Livet på Norges beste vestkant

 #interiørblogg, #gjesterom , #sovesofa, #antik, #antiktskrivebord, #arvet, #orregamlekirke #miniatyr, #peoner,

 #livetpånorgesbestevestkant, , #gamlekopper, #telefondame, #kommunikasjon,

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg