Barbeint i vått gress på en søndag morgen

God morgen! Finnes det noe som å gå barbeint i vått gress en tidlig morgen?

Trøsten når det regner er jo at det er bra for naturen og for plantene. Men hvor mye regn må egentlig naturen ha for at det skal være bra? Kan det ikke i blant holde med “godt nok”? Jeg er et sommermenneske, og jeg liker bedre sol enn regn, men regn er en del av den norske sommeren.  

Mer enn en gang har vi kommet hjem fra ferie under andre himmelstrøk og blitt slått av hvor grønt det er i Norge! Det kan nok henge sammen med at vår Herre er så flittig med hagekannen! (Eller vanningsanlegget)

En ting er sikkert, og det er at det blir pent , rent og friskt etter regnet. Her noen bilder jeg knipset i går kveld fra gangstien (eller bryggen?) som vi laget av jernbanesviller i fjor.

 Det er vel ingen tvil om at eføy er vakker, men jammen dukker den frem over alt snart. Noen steder har vi plantet den fra stiklinger, andre steder kommer den av seg selv. Den er svært så lett å få til å vokse og trives. Men noen steder må den lukes vekk også. 

På denne tiden av året lyser det opp i gult ved dammen. For en gladfarve! Den sprer solskinn selv om det regner! 


Plantene ved dammen ser i hvertfall ut til å like regnet! Det vokser egentlig veldig mye forskjellig her ved dammen. Alt som vokser her er enten plantet fra stiklinger eller veldig små planter. Vi har vært heldige å fått en god del stauder. Om våren er det en mengde løker som blomstrer  her ved dammen. 


 

Markjordbærene trives  ved dammen, ingen tvil om det, men nå venter vi på bærene. Markjordbærene vokste nærmest vilt hos mine svigerforeldre, og vi hentet med oss noen stiklinger derfra. Siden har de bare spredd seg.Er vel ikke mye som er mer sommer enn nettopp markjordbær? Geiterams, siv og iris vokser i selve dammen. Geiterams og siv er hentet fra lokale vann. Irisen er den samme som vokser på land, gul iris. På land, ved vannkanten vokser det også blå iris.Både jeg og min kjære er veldig glad i bregner, og det er tre-fire ulike bregneslag her ved dammen. Noen av plantene kommer flere steder. Bregnene er hentet fra naturen, og jeg vet ikke hva de ulike slagene heter. Drømmen er å ha en svær strutseveng her ved dammen, men jeg vet ikke hvor man skal få tak i en slik bregne, og jeg antar de er fredet 

 Ellers er det så herlig at det både er sommer og søndag! En hel dag som kan fylles med akkurat hva man vil! Ja, jeg har lovet bilder fra gårdsdagens malejobb, og det kommer, det kommer! Håpet er lysegrønt. (Og himmelen er faktisk blå) Men først morgenkaffi!

Ha en super søndag! Vi blogges!

 

 #hage, #etterregnetl, #jernbanesviller, #hagesti, #roser, #ihagedam, #sommer, #morgenkaffi, #ibarbeint, #barbeintigresset, #eføy, #bregner

 

Livet på Norges beste vestkant

 

2 kommentarer
    1. Hei her kan jeg si meg enig, Hærlig å springe i nyslått vått gress. Du har en fin blogg med masse koselige bilder, flink fotograf. Ønsker deg en fortsatt fin sommer. Har du tid en dag så ta gjerne en titt innom bloggen min også. Får jeg en kommentar fra deg blir jeg kjempeglad

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg