Håpet er lysegrønt, og himmelen er blå!


Håpet er lysegrønt, og himmelen er blå! Det blir en fin dag, og den skal garantert ikke  tilbringes innendørs. Men aller først, jeg lovet jo å vise bilde av det jeg syslet med i regnet i går. Det var en typisk “kose-seg-inne-dag”.


Det var en gang et gammelt, brunt hjørneskap, og vi fikk det med hjem fra svigermor og svigerfars hus. Ekte gammelt var jo ikke skapet, men kjøpt en eller annen gang på 80-tallet. Før-bilder glemte jeg å ta, men på dette innlegget, ser dere skapet i hjørnet.

Skapet var jo fint nok, men ble veldig mørkt og brunt her, så løsningen ble, som så ofte før, et strøk med hvitmaling. Hadde det bare holdt med ett strøk, men den gang ei. Etter 6 strøk skinte det fremdeles brunt igjennom! jeg har en gang vært borti det samme. Det var også et mørk brunt, nesten sort skap, og det endte som shabby chic-skap i Tv-stuen. Her kan dere forøvrig lese mer om husets mange “gamle skap”

Dette skapet kledde ikke samme behandling, så her måtte noe annet gjøres. Løsningen ble eggehvit gulvmaling blandet med en liten skvett blå-maling fra svigerfar. Denne tok jeg med fra kjelleren der fordi jeg syntest den var så fin. Det var faktisk den som satte meg på tanken om et himmelblått kjøleskap

Fargen ble helt etter min smak, nesten som pistasj-is, en riktig sommerfarve! Så var det å smøre på med et visst antall strøk til. Men det var jammen verdt arbeidet!

Gammelt fløtesett, en gammel sparegris fra min barndom og denne artige saken i tinn (Også fra svigermor og svigerfar) har flyttet inn i hyllen på skapet. 


På disse bildene sees den bedre!


Spisestuen vår er egentlig et sammensurium av møbler og stiler, de fleste med det til felles at de ikke er kjøpt nye og at de har fått en runde eller fem med malekosten. Ett møbel ble imidlertid kjøpt nytt. Jeg drømte om langbord, og dette langbordet tror jeg het “provance” eller noe slikt. Bordet var beiset i en slags brunfarge.Vi kjøpte aldri stoler til det. De ble kjøpt senere på finn, åtte stoler. Stolene var brune, men ble malt før de kom i hus. Siden stolene var så røffe, fant jeg ut at de burde pusses, slik at de passet med stilen. Det var ikke plass til fire stoler på hver side av bordet, så bordplaten ble løsnet fra understellet og “planken” under ble forlenget. I samme runde ble understellet malt. Siden bordet og er røfft, og for å matche stolene, ble også understellet pusset med grovt sandpapir.

Farven på understellet er verken hvit eller eggehvitt, men litt mørkere, og vi har beholdt den slik i årevis. Bordplaten har siden fått utallige strøk med gulvmaling. Det er sterkt og tåler det meste, og dette er et brukbord, som alt annet i heimen er bruksgjenstander. Her kan dere lese mer om spisestuen, slik den så ut før.

Stolene var brunstripete, noe kattene likte bedre enn jeg. Nå er de trukket i lys lin. Det passer bedre til rommet, og er veldig slitesterkt.


Men her er andre stoler og. Disse fire stolene fikk jeg gratis på en kjøp, salg, bytte-side. De var brune, og jeg hadde dem brune en stund, før jeg malte. Mange mener mye om å male gamle møbler, men det får så være, malt ble de. Nå står en på gjesterommet og en på kontoret. De to andre står ved enden av bordet her. De to som står på de andre rommene blir hentet ned ved behov.


Vi har faktisk ytterligere to stoler her inne. De tilbringer til daglig hverdagen under pledd med skinn over. Egentlig er det synd, for de er nydelige, og er håndbrodert av min bestemor. Men jeg tar virkelig ikke sjansen på at kattene skal kvesse klør her. 

Kattene elsker forøvrig å ligge på skinnet.


Kan man ha det bedre?

Ha en strålende dag! Vi blogges! 

Livet på Norges beste vestkant

 #interiørblogg, #gammeltskap , #skap, #spisestuestol, #pistasj, #arvet, #håndbrodert, #maling,

 #livetpånorgesbestevestkant, , #grovtsandpapir, #brukshjem, 

 

 


 

5 kommentarer

Siste innlegg