Svarte sekker, empty nest og mus med sørgeslør

 Heisann! Det er fredag igjen! Håper alle har det fint! Så lenge jeg kan huske har fredagen vært ryddedag! Når det var ryddig og rent, var det klart for helg! Som jeg har skrevet så ofte før, når det er helg må det være blomster på bordet

 

Fra barndommen husker jeg min mors svarte sekker. Vi skulle rydde egne rom til helgen. Det som ikke ble ryddet havnet i svarte sekker, som ble satt i kjelleren.

Om det lå en pedagogisk tanke bak eller om det var ren overlevelsesmekanisme skal være usagt. Men de svarte sekkene funket.


Som regel ble rommene ryddet. Viss man var så uheldig at noe kom i en svart sekk, var det jo bare å hente det i kjelleren etterpå, for de svarte sekkene stoppet der.


Selv tok jeg ikke med meg det pedagogiske virkemiddel som ligger i en svart sekk, for sant og si var jeg ikke så glad i denne ordningen. Men jeg var hjemme med egne barn og dagbarn da mine var små, min mor var i full jobb. Det er forskjell på det!


Fra årene med små barn husker jeg at jeg førte en evig kamp mot rot. Jeg hadde en ide om at viss ikke jeg tok rotet, ville rotet ta meg! Tenk for en følelse å bli slukt av rot! Kjekke og travle år med mange enkeltopplevelser som jeg husker som om det var i går! Gjennom åpen barnehage og en lekegruppe kom jeg borti Husmorforbundet.


Og rommene så ut som de var møblert med hjulvisp! Hvilken ung og lovende husmor kjenner seg ikke igjen i dette? Jeg har skrevet om denne boken før her på bloggen. Virkelig en bok å bli i godt humør av!

 

Men det skal komme en tid, en tid da brødet varer helt til det blir grønt og melken surner i kjøleskapet! Målfrid Bolstad beskriver dette i sin neste bok.

Rommene er blitt så tomme at musene går med sørgeslør? Er det der vi er kommet nå?


I går kjørte jeg mannen til flyplassen ved halv seks tiden om morgenen. Siden jeg likevel var på Sola, stakk jeg på jobb. Etter endt arbeidsdag var det en hund og en katt som var lykkelige over å se meg. En av de unge og lovende kom innom i løpet av kvelden, skulle hente ett eller annet og for igjen. På kjøkkenbenken stod det en halvfull eller halvtom melkekartong!

 

En gang i verden, det var i årene etter legoklosser og Kaptein Sabeltann, og jeg var for lengst blitt en utearbeidende mamma, var det treningsbager på gulvet i gangen og et dusin joggesko i størelse kano. Det var konstant våte håndklær på badegulvet og diverse sminke-greier over alt.


I dag kan jeg boltre meg på tre bad, og det blir aldri tomt for varmt vann! Jeg har fått det ryddige hjemmet jeg så for meg den gang jeg festet duken til bordet mad tape for at den skulle få ligge i fred! Det er en tid for alt!

Men her er ingen mus med sørgeslør! Min mann fant tvert i mot en svært så lystig musegjeng i bøtten med hønsemat i sommer!


Velfødde og blanke i pelsen var de! Ikke noe sørgeslør der i gården, nei! De fikk meg til å tenke på sangen vi sang så ofte med den siste klassen jeg hadde”There is a mouse in my house, my home sweet home!”


Men ingen fare for at det kommer mus inn i huset hos oss! Det har vel aldri hendt, for der bor kattene!

 Empty nest? Nei, hvet du hva?

 Her er det bare å glede seg over livet, solskinnet og hverdagen! For midt i hverdagen står vi jo alle, bare på litt ulike steder av hverdagen. Igjen tenker jeg på min mor. Hun ble ferdig med sine svarte sekker. Hun var yrkesaktiv, bondekone og mamma til fem. Siden ble hun bestemor til 18. I dag er tiden der for å oppleve den verden som ikke lot seg kombinere med de svarte sekkene, og det er vel snart ikke et land eller et kontinent hun ikke har besøkt! Ha en strålende dag, midt i din hverdag! Så blogges vi snart!


 

Livet på Norges beste vestkant

 

#emptynest, #svartesekker, #pedagogisk, ##glede, #legoklosser, #midtilivet,   #midtihverdagen #ryddig, #duk, #emptynest, #livetpånorgesbestevestkant, #interiørblogg, #inspirasjon,

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg