Hekta på interiør

Heisann! Håper du har en fin kveld! Selv er jeg  kommet hjem for ikke så lenge siden og sitter og følger sånn halvveis med på tv. Er det bare meg, eller er det andre der ute som henger seg opp i interiør, møbler og dill og dall i programmer der dette slett ikke er fokus? Legger dere også merke til tapeter, gulv og farger?

 

Når jeg tenker meg om så tror jeg “alltid” jeg har vært interessert i interiør. Som for så mange barn, var rødt den store favoritten. Jeg er blitt fortalt at jeg som toåring insisterte på knallrød kåpe, mens min mor ville ha en fornuftig blå. Gjett hvem som fikk viljen sin! Det var ikke min mor!

Siden ville jeg ha rødt rom, knallrødt, men siden jeg hadde en lillesøster som bodde på samme rom, ble det knallrødt klesskap. Det vil si klesskapet forble gråhvitt utenpå og ble malt rødt inni. Interiørmaling på den tiden var ikke hva det er i dag, malingen trengte evigheter på å tørke, og luktet som bare det. (Heldigvis ble det malt mens min far var på forretningsreise!) Siden ble det 70-tallsrom med orange, gule og brune mønstre og dertil en “tøff” sovesofa. Alle som har vokst opp på 70-tallet vet hva jeg snakker om! Som tenåring malte jeg ett og annet i rosa. Det nærmet seg det pastellfargede tiåret, og jeg tror det må ha vært første gang jeg svingte malekosten.

Mot slutten på 80/tallet var det jo furua, først elsket, senere hatet. Vi hadde aldri noe særlig furu vi, men det var ikke fordi jeg ikke syntest det var lekkert, drittlekkert! Smak og behag endrer seg, og akkurat nå ser jeg for meg at jeg alltid vil være trofast mot hvitt, eller i det minste lyst. Men man skal aldri si aldri. Våre nye stuevegger ble slett ikke hvite.

På postkassen vår står det et klistermerke om at uadressert reklame er uønsket, et klistermerke jeg absolutt står inne for. Likevel må innrømmes at uadressert reklame fra møbelforhandlere som følger med helgens aviser absolutt blir lest. 

Ja, jeg innrømmer det. Jeg er hekta på interiør, og går alltid med planer om ett eller annet stort eller lite prosjekt i tankene. Men nå det er sagt betyr ikke det at jeg synes alt som presenteres av reklame er så veldig stilig, og kataloger fra de store møbelvarehusene synes jeg som regel er direkte kjedelige. Hvem som helst kan jo få det gjennomført og stilig om man går til en møbelbutikk, dyr eller billig, det er uvesentlig, og kjøper en ferdig stue eller et ferdig soverom.

Et virkelig hjem mener jeg blir til rom for rom. Det har en blanding av nytt og gammelt, dyrt og billig. Jeg er glad i møbler med “sjel”, som forteller en historie. Kanskje de har tilhørt en kjær gammel slektning eller kanskje det er et loppisfunn som er pusset opp. Så finn.no er en fin “butikk, virkelig mulighetens marked, som det heter i reklamen. 

I disse dager venter jeg spent på underskap til kjøkkenet. Samtidig skal det ærlig innrømmes at jeg har et annet kjøkken også i tankene! (Hvem sier at man ikke kan ha tankene flere steder samtidig?) Det nærmer seg innlagt vann og kloakk på hytten. Kanskje er det klart allerede neste sommer. Det betyr bye bye hyttetoalett, minibad og minikjøkken, så egentlig er det ikke bare kjøkkendrømmer man kan drømme i disse dager, men baderomsdrømmer også. -Og en ting er sikkert det blir hjemmedesignet fremfor strømlinjeformet design. På en hytte i den norske fjellheimen, tenker jeg det blir perfekt slik, rett og slett en skreddersydd løsning!

Ha en super kveld videre! Vi blogges! 

Livet på Norges beste vestkant

 

 

#høst, #reklame, #møbelvarehus, #hektapåinteriør, #prosjekt, #kos, #kjøkken, #livetpånorgesbestevestkant, #interiørblogg# 

5 kommentarer

Siste innlegg