Det er lov å være livsnyter!

Heisann!  Å, for en vakker høstdag det har vært i dag!! Slike dager kan man like, solskinn og deilig høstluft. Bladene er ennå ikke blitt gule, og på vår kant av landet er det så ofte så som så med høstfarge på bladene. Straks de har fått den fine “høstlooken”, har de en tendens til å fly med vinden.

Men det er ingen tvil om at blader i høstens farver er nydelige! Vi er jammen heldige som bor i et land med hele fire årstider! Tre av våre fire barn er født på høsten, og en gang i verden ble det avviklet tre gutte-bursdager årlig i løpet av 8 uker. Ja, for det er STOR forskjell på gutte-bursdager og jente-bursdager! I likestillingens navn kan man hevde alt mulig annet., men jeg lar meg ikke overbevise. Jeg vet bedre! Datteren min er født på våren. Da hadde vi jente-bursdag, som altså var noe helt annet! Når siste barneselskap var feiret i november, var det på tide å tenke jul……..Vel, ikke er det november ennå, og det er LENGE til jul, så det temaet lar vi ligge! Egentlig er jeg heller ikke en slik bloggedame som går hele året og gleder meg til å pynte til jul! 

Lyng ute og lyng inne, herlige rosa og lilla nyanser som er lette å like, Lyng hører høsten til, og jeg omgir meg med lyng i mengder både ute og inne. I år har jeg fått en spesiell forkjærlighet for den flerfargede lyngen.

 

Det er en annen i huset som også liker lyng, og det er katten Tara. Hun biter å den, brekker av greiner, og utfolder seg som bare en katt kan gjøre. Men kan man bli irritert på noe som ser så uskyldig ut? Ja, og det finnes vel heller neppe større livsnyter enn en katt? Jada, disse hårballene røyter, de kvesser klør, og i blant ødelegger de altså plantene. Men jeg ville ikke vært uten dem. Da barna var små, ønsket jeg et hjem som kunne brukes. Slik vil jeg ha det i dag og. Jeg tror ikke lykken er et utstillingslokale. På den andre siden er det jo vi voksne som må lære både barn og dyr hva som er akseptabelt. Barn blir ikke nødvendigvis lykkeligere av å få hoppe i sofaen og kjøre legobil på salongbordet, og hunden får ikke noe bedre liv om hun får hoppe opp i sofaen med sølelabber. Men en slik liten hvit frøken, må jo bare få nyte sofa-livet!

Kontrasten mellom kosedyr og farlig jeger er bare en av de egenskapene som er så spennende med katter, og du kan bare glemme å “dressere” en katt. Den går sine egne veier, Du må fortjene kattens vennskap!

Nå faller kvelden på. Hund og katt har falt til ro. Jeg har hatt koselig besøk av min mor, men nå har hun dratt hjem. Jeg blir sittende her i halvmørket med stearinlysene, som dufter vanilje, Slik liker jeg godt å sitte. Det er mørkt ute i hagen nå.  Men utebelysningen gjør at hagen likevel virker vennlig. Vi har ikke gardiner i stuen, bare persienner, og de er ikke i bruk på denne tiden av året. Men om sommeren er de nyttige, for det er store stuevinduer mot vest. De første årene hadde vi gardiner for vinduene i flere rom. Etter hvert kom ønsket om lys og luft, og nå har vi bare gardiner på badet i 1. etasje og på soverommene. 

Ha en fortsatt herlig kveld! Vi blogges!
 

Livet på Norges beste vestkant

 

 #livsnyter, #høst, #lyng, #blader, #guttebursdag, #jentebursdag, #jeger, #livsnyter, #interiørblogg, #livet pånorgesbestevestkant 

6 kommentarer
    1. Lyng er vakkert. Lyng forbinder jeg med svigermor. Katter ja, tror de kan finne på mye “kjekt”. Ha en fin kveld.

    2. Klart det er lov å være livsnyter, jeg er det også, men kanskje i enklere former. Å selvsagt har vi en skinnfell på 4 bein som røyter. Hunden Vamp 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg