Alle disse dagene som kom og gikk..

Hei! Håper du har hatt en riktig så fin dag og er godt i gang med uken! Er det bare meg som opplever at ukene flyr, eller? Høsten er kommet, ingen tvil om det! Man våkner til mørke og kalde morgener med frost på bil-ruten.  I blant har dagene en tendens til å bli mer enn fylt opp med ting og tang, og slik var det jammen forrige uke. Jeg fikk med meg kurs både i Haugesund og Oslo. Haugesund er en kjempekoselig by, og jeg skulle mer enn gjerne tilbrakt flere timer i den vakre byen i høstsolen. I Oslo ble det heller ikke tid til å se annet enn Raddison Blue på Gardermoen, men er man på jobb, så er man på jobb.

Helgen ble ikke desto mindre innholdsrik! Mannen kom tilbake etter 14 dager i Nordsjøen, og jeg gleder meg over verdens herligste rosebukett, i nydelige “høstlige” rosatoner!

Fredagskvelden hadde vi overnattingsbesøk av lille Pernille på 6 1/2 mnd. Det var første gang hun sov over her, og spennende å prøve seg som “småbarnsforeldre” igjen etter “noen få” år! En snill liten gjest som var strålende blid når hun våknet i reisesengen hos oss! Hjelp, tenk at det er 20 år siden jeg ble vekket av en slik glad, liten jente! 

Men jeg hadde flere overnattingsgjester denne helgen, og jammen fikk jeg flere roser også! En venninne fra barndommen var på besøk. Det ble kos og mimring på fredagskvelden. 

Men det var lørdagen som var den store mimredagen. Da var det klassefest med dem vi en gang delte skolehverdagen med gjennom barne- og ungdomsskolen. Vi delte mye latter og glede, men også matteprøver og gloseprøver, en gang for lenge siden……. Jeg trenger vel ikke si at det ble en topp kveld!

 Og plutselig var det altså mandag., og mandagskveld, og snart natt til tirsdag! Jeg tenker på de berømte ordene:”Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at de var selve livet.” Hvem i alle dager var det som sa noe så fornuftig? Jeg forsøkte å Google, og det kom opp flere navn. Uansett, så tror jeg ordene må være sagt av en livsnyter, en som visste å sette pris på livet. Eller kanskje det motsatte, en som litt for seint oppdaget hvor viktig det er å glede seg over hverdagen og dagen i dag.

Ja, vi kan mimre om “gamle dager”, og det kan være koselig nok det. Vi kan planlegge og drømme om framtida og, noe som heller ikke er feil. Men det er faktisk dagen i dag vi kan gjøre noe med. Når det blir snakk om å “leve i nuet”, er det alltid noen som hevder at det er ansvarsløst, man må jo planlegge morgendagen! Selvsagt har de rett i det, vi må ha planer, vi må betale regninger, vi må skrive opp det vi skal huske i kalenderen. Kalenderen er forresten et kapittel for seg. Min er (som de fleste andres, antar jeg) elektronisk og “snakker med” både telefon og “padde”. Så kan vi raskt og enkelt sjekke om har tid til å treffe noen en onsdag om sju uker fra klokken til klokken…..

Da jeg var liten, pleide jeg håpe at “noen” skulle komme på besøk. Og “noen” kom på besøk. I dag er det bare loddselgere som kommer uten å ringe på forhånd!

Jeg tror ingen utvikling går bakover. Og vet dere hva, jeg ønsker det ikke heller. Hvem ønsker å ringe fra myntapparat, som vi gjorde i ungdommen? Nei, tekniske framskritt er ofte til det gode. Likevel kan vi tenne et lys og glede oss over dagen i dag og kvelden i kveld!

Ha en riktig god natt! Selv har jeg gått for kvalitetstid med hunden i kveld.

Livet på Norges beste vestkant

 

 

5 kommentarer

Siste innlegg