Ryddige mennesker, les, lær og bli klok!

Heisann! Håper du har hatt en fin dag! Her er det en ganske grå og kald torsdag, vasskald, som de sa i gamle dager!

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, selv har jeg alltid kastet meg over artikler med lettvinte oppskrifter og såkalte selvhjelpsbøker av det kvasipedagogiske slaget. Lettvinte løsninger virker alltid forlokkende! Les, lær og bli klok!

Derfor klarer ryddige folk å ha det ryddig, leste jeg, og der var det mange gullkorn! Selvsagt klarer ryddige folk å ha det ryddig! Og rotehuer klarer det av en eller annen grunn ikke. Det er jo ikke sikkert at sistenevnte gruppe ønsker å ha det ryddig heller! Selv regner jeg meg egentlig som en ryddig person, men man kan vel alltid bli bedre! Sikt mot stjernene, het en selvhjelpsbok i hine år. Jeg lånte den på biblioteket, men leste den aldri.

 I følge artikkelen gjør de ryddige litt hele tiden. De smårydder rett og slett! Fantastisk! Hvem av oss kan vel med hånden på hjertet si at vi ikke gjør det! Vi går der og rydder. Til slutt går det på autopilot, så vi husker rett og slett ikke at vi har gjort det! Noen som kjenner seg igjen, kanskje?

Ryddige mennesker rer opp sengen (HVER DAG)! Det gjør ikke jeg, så dermed er jeg ikke et ryddig menneske. Til eget forsvar mener jeg å ha lest ett eller annet sted at det faktisk var bedre ikke å re opp sengen. Kan det være at de lærde strides om dette? Men uansett, så ser det jo ryddigere ut med en vakkert oppredd seng med sengeteppe, og man rer da senger, men ikke hver dag, som man bør i følge denne artikkelen.

Ryddige mennesker støvsuger HELE TIDEN! Det gjør jeg og, altså er jeg pr definisjon et ryddig menneske! En annen sak er vel at jeg ikke hadde støvsugd så ofte om jeg ikke hadde hatt noen firbeinte bekjennskap. Jeg er ikke noe glad i det bråkete vesenet som heter støvsuger. Vi har to slike bråkevesen, en sentralstøvsuger og en vanlig.Jeg husker fra tidligere tiders reklame at det ble sagt at sentralstøvsugere var MEGET stillegående. Min oppriktige mening er at de bråker de og. En annen ting jeg har lurt på når vi er inne på støvsugere, hvorfor er det ikke reklame for sentralstøvsugere lenger? Er det fordi alle har dette i hus, eller fordi ingen installerer slikt lenger? Ikke godt å si.

 

Ryddige mennesker tømmer oppvaskmaskinen hver morgen. I heimen vår blir den tømt når den er ferdig, enten det er om morgenen eller kvelden. Om dette sender oss i bås med de ryddige eller rotehuene, skal være usagt.

Så var det kjøleskapet da. En gang i verden var det aldri mat som gikk ut på dato i dette skapet. Nå konstanterer jeg det samme som jeg gjorde i mine foreldres kjøleskap for mange år siden. Det går an å finne årgangsmat i kjøleskapet viss man leter lengst bak.

Ryddige mennesker har en vaskedag i uken. Javell, hvorfor blir det mer ryddig slik? Det kommer vel an på hvor mange mennesker man er i huset? I perioder hvor jeg er alene hjemme, vasker jeg ikke tøy stort oftere, men jeg tviler på at hjemmet blir ryddigere av en slik ordning med tre-fire småtroll i hus.

Slik er det egentlig med mange av disse rådene. De passer for noen, i noen livsperioder, og andre råd passer for andre. Så tror jeg hver i sær får finne fram til hva som funker.

Jeg er veldig glad i kurver og kasser til å oppbevare ting i, og det er ett av rådene i artikkelen, nok skap er heller ikke så dumt! Min jakt etter enkle oppskrifter førte meg en gang til Fly Lady, og det var faktisk en del gode råd der, selv om de nok er ment for en annen målgruppe!

 

 

Ett av rådene der var å vaske vasken på kjøkkenet hver dag og rydde vekk slik som ligger å slenger midt i synet på en der slikt gjerne hopes opp. “Hot spot”, ble slike steder kalt!

 

Uansett, ha en flott kveld! Eller som “Fly Lady” ville sagt: “Shine Your sink!” 

 

Livet på Norges beste vestkant

 

 

#ryddigemennesker, #selvhjelpsbøker, #kvasipedagogisk, #livetpånorgesbestevestkant, #interiørblogg, #inspirasjon

8 kommentarer
    1. Bra skrevet. Jeg er et ryddig menneske jeg også selv om det ikke alltid ser slik ut. Ut fra den definisjonen du beskriver så er jeg det… men hvorfor ser det strøkent ut? Tror det er for at det er et levende hus og der mennesker lever og har det greit kan det se litt rotete ut? Nydelige bilder du deler. Ha en fin kveld.

    2. Jeg henger meg opp i det å ikke reie opp senga. Skjønner ikke meningen med det, for det gir jo bare ekstra arbeid og hvor ofte går en inn på soverommet for å nyte ryddigheten, liksom? Sjeldent.
      Mye bedre å la dynene lufte seg, så dreper man nattens krypkvote i samme slengen.
      God dag til deg, med eller uten støvkluten!

    3. Jeg er nok en veldig ryddig person jeg også! Må alltid ha det ryddig rundt meg for og trivest, kan være både negativt og positivt det 🙂 For et flott hus!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg