Et smykke i rommet, et lys i mørketiden……

Heisann og fine kvelden! Kvelden er forresten ganske mørk og høstlig nå i november, så jeg har tent en mengde levende lys.

 

Jeg har skrevet her om vårt “nye” lange bord. Og plutselig ble lysekronen så aldeles for liten! Men jeg elsker denne gamle lysekronen og skal nok finne et perfekt sted til den!

 

Ny lysekrone er bestilt, og på vei til oss fra Danmark. Lysekronen er den samme som vi har over salongbordet inne i stuen. (Bildet under) Både trengs noe større over bordet, og det trengs faktisk mer lys i rommet og! Det sitter langt inne å innrømme at årene går, men i blant må man likevel ta sannheten innover seg.

 

Belysning er jo et viktig, og ofte forsømt område. Våre stuer er faktisk både store og lyse, men det er litt kjekt å kunne sitte ved spisestuebordet med et puslespill også eller i TV-stuen med et håndarbeid. Jeg tror jammen tiden er inne for bordlamper og gulvlamper. Jeg leste en gang at man skulle kjøpe sånt i november. Det var da man følte behovet på kroppen! desember lyser jo julen opp! 

 

Selv er jeg jo egentlig ganske hekta på lysekroner, så hekta at vi har dem i de fleste rom.  (Til og med ett par på hytten)

Jeg vet at det finnes andre lamper, noen til og med kjempestilige, men i min verden vil alltid lysekronene ha første plassen. Gjennom tidene har jeg lest flere ganger at lysekroner var ut eller at de kom til å bli ut. Mulig det, men her på Norges beste vestkant vil de nok for alltid være in.

Og når vi først snakker om lysekroner, ja, så “må” man ha en takrosett også! Da blir lysekronen akkurat det smykket i rommet som den skal være

 

. Min bestemor bodde i en gammel ærverdig bygård. Der var det originale takmalerier og verdens flotteste store “bløtkake” midt i rommet. Det er få moderne tak som kan konkurrere med dette, men at taket har betydning i et interiør, det er sikkert!

 

Med dette ønsker jeg alle en strålende opplyst kveld! Vi blogges snart! 

 

Livet på Norges beste vestkant

 

 #lysekrone, #smykkeirommet, #interiørblogg, #livetpånorgesbestevestkant

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg