En himmelsk duft full av gode minner!

 Hei! Er det ikke merkelig hvor duftorienterte vi mennesker er? Duften er jo på mange måter en sans vi ikke alltid tenker så nøye over! Likevel, kan bestemte dufter plutselig bringe oss til et annet sted og en annen tid, en gang for lenge siden!

Selv må jeg ha svibler på denne tiden av året! Som liten plantet jeg dem sammen med farmor, og jeg husker de duftet himmelsk! Mange år senere, når tiden med farmor og farfar for lengst bare er gode minner, planter jeg fremdeles svibler og gleder meg over duften.

Svibler er jo en av julens trofaste blomster, Når duften blander seg med duften fra pepperkaker og klementiner, da er det jul i heimen! Men det er lov å starte tidligere, og det må man nesten gjøre.

 

Selv liker jeg egentlig alle farger når det kommer til svibler, og jeg bruker ofte de hvite, stilige, de som passer inn i våre hvite stuer. Men ofte er sesongens første svibler blå, som dem jeg stod på kjøkkenkrakken og plantet med farmor som liten jente!  

Ingen dufter vel heller bedre enn de blå, selv om jeg innrømmer at det kan bli too much om de blir stående på salongbordet! Noen er jo også allergiske mot disse sterkt duftende blomstene, så da er det bedre å plassere dem på en armlengdes avstand. Da sprer de en behagelig duft!

 

 I går laget jeg meg derfor en dekorasjon av disse blå. Alt som skulle til i tillegg til sviblene, som kostet en tier hver, var en kurv fra kjelleren, vaniljelys fra IKEA, hyssing og mose fra hagen. Ja, vi er velsignet med mose ved dammen.

Jeg tok litt grønn mose rundt selve rotklumpen, og bandt den sammen med litt hyssing. Jeg synes det ble rustikt og vakkert. Ofte ska det ikke mer til. Foreløpig står dekorasjonen på kjøkkenøyen, så får jeg helelr flytte den når sviblene springer ut, og de begynner å dufte sterkere.

 

 

Ha en flott dag! Vi blogges! –

 

#duftl, #juleblomster,#svibler, #kblåsvibler, #farmorminner, #godeminner, #vakker, #livetpånorgesbestevestkant, interiør, #interiørblogg, #kjøkken, #inspirasjon, #kjøkkeninspirasjon, #spiseplass,

 

 

7 kommentarer

Siste innlegg