Mens vi venter…

Hei, og god formiddag!  2. desember, og luke nummer 2 i julekalenderen her på Norges beste vestkant!  Hadde du julekalender som liten, og hva var det i barndommens julekalender?

Den første jeg husker hadde motiv fra krybben i Betlehem, og det var gule og grønne plastfigurer i den. Senere kom sjokoladekalender, men mine foreldre må virkelig ha vært forut for sin tid, for det var ikke snakk om at avkommet skulle spise sjokolade i hytt og pine, og absolutt ikke på en vanlig onsdag! Jeg har derfor aldri selv eid en slik sjokoladekalender. Som ung mamma, fant jeg ut at jeg var gammel nok til å kjøpe sjokoladekalender selv, så mine eldste barn har hatt et par slike hver. 

Bestemor broderte kalender til oss barna.  Den var blå, med nissemotiv og gullringer til å henge pakker på.  Vi hadde en på deling, og åpnet i tur og orden. Jeg husker lukteviskelær, blyantspissere, trykkblyanter, gullpenner, små parfymeflasker og diverse bitte små såper og shampoer av det slaget man finner på hotell.

Som student fikk jeg også julekalender. Den kom i posten, og jeg skal jammen fortelle mer om julekalendrene fra studieårene en dag!


 

 

Selv kom jeg aldri så langt at jeg broderte eller sydde noen kalender til mine barn, selv om planene nok var der! Men vi hadde to snorer , en i hvert vindu i spisestuen. Her ble kalendergavene hengt opp med små klyper, to barn på hver kalender, åpne annenhver dag! Bildene er lånt, men illustrerer hvordan kalendrene i heimen kunne se ut!


Ett år var jeg ganske så pedagogisk riktig og prøvde meg med en aktivitetskalender. Det ble med forsøket, for det ble en meget heseblesende førejulstid, husker jeg. Med fire barn på diverse fritidsaktiviteter, juleavslutninger, juleaktiviteter på skolen og jeg vet ikke hva, er det en grense for hva man klarer å klemme inn i et vanlig døgn eller en vanlig uke for den del.

Som foreldre vil man jo så gjerne fikse alt, helst på en gang. Selv måtte jeg mang en gang innse at idealet om superforeldre sikkert er et fint ideal, men neimen om jeg klarte leve opp til det bestandig!

Da, som nå, handlet det vel om å være god nok?


 

Vil du være med på min julekalender, da skriver du en komentar under dagens innlegg her, og liker facebooksiden min her.

Ha ellers en strålende dag! Vi blogges snart!

 

#julekalender, sjokoladekalender, #pakkekalender, #livetpånorgesbestevestkant, #interiørblogg

 

6 kommentarer
    1. Det var ikkje vanskeleg å like dette innlegget. I min barndom var det ikkje julekanlender, men Knoll og Tott, Vangsgutane osv. Ser dei gamle heftene i handelen framleis. Ungane mine fekk sjølvsagt kalender, som eg sydde sjøl.

    2. Blir gjerne med! Liker veldig godt julekalendere på blogg faktisk, da disse gjerne er mer personlige enn en vanlig sjokoladekalender. For meg var det veldig stas med de større julekalenderne, som Smarties- og Kinderkalender, men den kreative pakkekalenderen jeg fikk av moren min var best. Her var det gjerne små gaver et år, ulike godterier et år, men også puslespillbiter, lego, spørsmål der jeg kunne tjene opp penger osv. De siste årene har vi hatt en kalender hele familien er med på, og konkurrerer om å vinne noe de andre spanderer. Det synes vi alle er veldig gøy ^_^

    3. Det ikke bare bare med kalendere i dag. Jeg sydde en selv som barna brukte et par år så gikk vi over til vanlige sjokolade kalendere. Enkelt og greit.
      Ønsker å være med i dagens luke nr 2.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg