Et møblert hjem og fugler i juletreet

 

Hei! Håper du har en fin dag! De fleste av oss har vel hørt utrykket å komme fra et møblert hjem, og de aller fleste av oss kommer fra møblerte hjem. Utrykket et pianomøblert hjem brukes også. Selv kommer jeg fra et pianomøblert hjem, selv om ingen i familien gjorde noen kjempesuksess på pianoet. Jeg bor faktisk i et pianomøblert hjem og. Men jeg har både en mann og noen unge og lovende som behersker pianoet. Selv skal jeg ikke skryte på meg den kunsten.

Mine barn er altså oppvokst i et møblert hjem, et pianomøblert sådan! men jeg vil våge å påstå at ingen barn er født til å passe inn i et møblert hjem, i allfall bruker de ikke omgivelsene på den måten vi voksne ser for oss at de skal brukes. Lille Pernille på 8 måneder slenger det meste i gulvet.

Mine barn er vokst opp med duk på bordet, ikke fordi jeg er sånn stor fan av duk, men fordi jeg syntes salongbordet var så fælt at det måtte ha duk. Vi var slett ikke enige om den duken, jeg og mine søte små, så duken ble festet til bordplaten med dobbeltsidig tape!

Noen synes det er helt greit at avkommet kjører bil på bordet og bygger hytte i sofaen. Selv om jeg ikke likte salongbordet, fikk ikke de søte små lov å kjøre bil på det eller å hakke i bordet. Vi hadde tross alt andre i bekjentskapskretsen som hadde finere bord, og jeg hadde ikke lyst at de skulle ta med seg denne vanen ut i verden. Jeg tenkte at det ville gå dem bedre i livet om de hadde lært et snev av respekt for verdier.

Det med barneoppdragelse er det mange meninger om, og jeg skal ikke diskutere hva som er rett og galt her. De fleste barn vokser til, og lærer en eller annen plass på veien hvordan man oppfører seg innendørs. Barn som vokser opp med hage og uteområder, kan utmerket godt bruke rulleskøyter og fotball ute. Dette er jo ikke like lett i tolvte etasje i en blokk.

 

Men jeg mener at ting skal kunne brukes. Selv om vi har gamle ting og antikkviteter i hus, skal de og kunne brukes. Noe av det tristeste jeg kan tenke meg er ting som bare står på stas og bestestuer, som er mørke og kalde, og som ingen bruker.


 

Likevel har jeg veldig gode minner fra farmor og farfar sin bestestue, eller litlaståvå, som de kalte den. Der var det mørkt, og jeg elsket å snike meg inn der, for å beundre den hundre år gamle vogga eller rokken, eller bare sitte musestille i en gammel sofa – Helt til farmor eller farfar fant meg og sendte meg ut derfra! Til jul stod juletreet, en lubben furu med verdens fineste fugler, der. Minnene om det juletreet gjør at det bor fuler i vårt juletre også den dag i dag.

Våre fugler er ikke så fine som farmor og farfar sine. De var av det skjøreste glass, men jeg er likevel veldig glad i julefuglene våre.

Vi hadde forresten hjemmelagede dompapper i treet også før, men det var før vi ble kjent med kattene Diva og Tara!

Ha en flott dag!

Vi blogges!

Jeg minner for øvrig om julekalenderen. Dagens luke finner du her.

 

 Det øverste bildet er lånt fra denne siden. Der er det mye lekkert.

#møblert hjem, #pianomøblerthjem, #antikviteter, #duk, #bestestue, #juletre, #julefugler, #dompapper, #livetpånorgesbestevestkant, #interiørblogg, #inspirasjon, #jul

5 kommentarer
    1. Mimre, ja de julefuglene var nydelige og var på treet i min barndom. Jeg tror jeg må se i alle juleeskene om vi kan ha en slik. Det blir fort mye julepynt når det er 6 barn som lager litt pynt hvert år og så kjøper en noe som er så fint at vi bare må ha det. Heldigvis lar Samson juletreeet være i fred, det skulle tatt seg ut om han fant på å ta en kule!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg