Da julelysa brente dagen lang….

Hei, håper du har hatt en flott julefeiring og at du har en fin kveld! Første juledag har roen senket seg, og man kom i mål i år også! Man gjør jo det, selv om det ikke føles slik når man er kommet opp på “oppløpssiden”.

For mange, mange år siden, nærmere bestemt 35, hadde vi to små gutter, og skulle feire jul med familie på Østlandet. Men vi ønsket å feire med familien på Vestlandet også. Løsningen ble å invitere på julegrøt 22. desember.

Vi var ni personer til bords. Vi visste neppe at vi med det skapte en. . familietradisjon. Datoen ble etter hvert flyttet fra 22. desember til 23. desember, og familiene vokste!


 

Så her starter julen med grøtfest dagen før dagen! Det er ikke alltid at alle kan komme, men jeg er imponert over fremmøtet. I år dekket jeg til 22! Det var foreldre, søsken med familier, barn svigerbarn, barnebarn! Snakk om å være privilegert som kan samle fire generasjoner til lille julaften kos! 

 

Har dere forresten sett noe så nydelig som denne kjempe “juletrekulem” som jeg fikk av en god kollega?

Rett og slett fantastisk fin!
 

Julaften feiret vi hos min yngste bror, veldig koselig feiring i et nydelig julepyntet hus. -Og snakk om vakkert juletre, med nydelig gammeldags julepynt og de samme gamle glassfuglene som jeg husker fra barndommens juletre. (Vi har dem på vårt juletre og) Det ble servert nydelig pinnekjøtt og karamellpudding.

I dag har vi igjen samlet stort og smått hos mine foreldre. Så nå føles det veldig greit å bare sitte å glo sånn halvsløvt på TV mens man nyter et hjem som fremdeles er ryddig og julepyntet. Det må jammen nytes, for julen varer heller ikke evig.

 

“Man skulle vøri fire år i romjuln, da julelysa brinnte dagen lang…..” Nei, egentlig er det helt greit å være sånn passe “halvgammel”, å være bestemor, så lenge man kjenner noen unge og lovende som ennå har evnen til ¨glede seg over julens magi!

 
 

Det lukter pepperkaker og amaryllis på kjøkkenet. og det er et koselig sted i disse romjulsdager. Dagen før lille julaften kom det lys i alle overskapene på kjøkkenet, og det ble så pent!

 
 

Men hvorfor i huleste er det alltid en drøss med ledninger på bildene mine? Jeg føler selv at jeg fører en evig kamp mot ledninger! Nå må det ikke forstås dithen at jeg ikke liker å ha strøm og nok kontakter til diverse elektriske “items”.Nei, det er ledningene jeg ikke liker. Derfor kjøpte jeg også trådløse lys  til juletreet i år. Jeg trodde det var riktig så smart. Men, som mannen påpekte med en gang han så lysene, så er de langt fra smarte. De er alt for tunge, greinene “sagger” under vekten av lysene, lysene velter, og batteriene varer heller ikke evig! I år er derfor lysene kombinert med lyskjeder med led. Neste år tror jeg de blir liggende i boden, selv om tanken er genial!


 

 Det var noen trofaste sjeler som likte bloggen hver dag helt fram til jul!. Hvordan det gikk med julekalenderen får dere vite i morgen!

 Ja en nydelig kveld! Vi blogges!

 

3 kommentarer
    1. Det er alltid så koselig å lese innleggene dine! Åh, så koselig med en slik juletradisjon! ønsker jeg klarer å få opprettet en slik engang 🙂 Da det gjelder ledninger så er du ikke alene, hvorfor syns de så mye bedre på bilder enn i virkligheten? hehe. Det ble forresten utrolig fint med lys i skapene på det vakre kjøkkenet deres!
      Kos deg masse videre i romjulen med familie og venner :))

    2. Høres kjempekoselig ut å kunne samle flere generasjoner til
      førjulskos. Håper jeg kan klare å starte en tilsvarende tradisjon her
      hos oss. Siden ejg ahr familien på Jæren og min mann en enebarn
      uten annen familie enn ei mor og noen søskenbarn som ikke besøker
      oss så må vi starte nye tradisjoner.
      Guttene våre er føreløpig her på julaften, men det varer sikkert
      ikke så lenge før de skaffer seg egen familie og julekvelden blir en dag
      der de er et år på hvert sted. eller vil feire det hos seg selv.
      Så da er det jo flott å kunne møtes en dag ellers i jula
      Ønsker deg fortsatt gode juledager 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg