Velkommen inn, kjappe triks for et ryddig og rent hus

Hei! Håper du har hatt en fin dag! Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men selv elsker jeg allslags bøker og artikler med “oppskrifter” på hvordan man blir mer effektiv både på den ene og den andre måten, så da jeg ramlet over denne artikkelen:Kjappe triks for ryddig og rent hus?klikk.no, måtte jeg selvsagt lese den! Og jeg deler villig vekk! -Og pus slang seg med på de fleste bildene helt uten å ha bli spurt. Her snakker man om kamera lus!

 

Egentlig var det vel ikke så mye nytt å lære. Etter snart hundre år, i allfall minst et kvart hundre år i gamet, er man vel noenlunde opplært og utlært? Det ble derfor ikke noen aha opplevelse, men rådene er gode og mange av rådene stemmer med egen praksis!

 

Beklager, jeg har ikke noen 1-2-3-oppskrift på et ryddig og rent hus, men jeg har funnet ut at nøkkelen er å holde det noenlunde ryddig hele tiden, ta de små tingene etter hvert og sørge for at ting har sin faste plass.

Ja, det er gangen eller hallen man kommer til først, og dette er det første man ser. Mange ganger er trange og små, og man formelig snubler inn over joggesko og jakker, trenings bager, nøkler og vesker.  I gangen er det superviktig med   nok oppbevaringsplass. Du kan rydde og vaske til den store gullmedalje, men det hjelper ikke det spøtt, om ikke du vet hvor du skal legge alt som flyter rundt.

 

Men egentlig er det området utenfor inngangsdøren som er det første møtet med et hjem, jeg legger derfor litt sjel i at folk skal føle seg velkommen allerede her, men det tror jeg at jeg skriver mer om en annen gang. Nå er det mørkt ute, så jeg gidder ikke gå ut i is og kulde for å ta bilder på trappen.

 


 

Hos oss er det ikke dør mellom vindfang og gang. Dermed virker arealet større og mer åpent. Vi har også samme gulv og vegger i hele etasjen, noe som også sørger for at rommene oppleves som en helhet.

 


 

I vindfanget har vi et  stort skap, faktisk et lite rom. Der henger klær, vesker, nøkler osv. Det er en vanlig dør inn til dette rommet, så kan man lukke døren til det man ikke vil se på hele tiden.

 

Skoskap (fra IKEA) sørger for at man slipper å se på allslags sko, ute av øye, ute av sinn. Skapet nærmest døren skjuler forresten sikring skap øverst, og nederst er det hyller til oppbevaring.

 

 

En liten peis, selvmurt sådan, har vi også funnet plass til i gangen. I tillegg til å gi varme, synes jeg den gjør hele gangen lun og hyggelig. Den tar heller ikke store plassen.

 

 

Ellers har vi en gammel skjenk, som rommer mye. Den er arvet fra min tante, og jeg er veldig glad i den.

 

 

Det blir ofte her som hos mange andre, at det blir liggende en del ting oppå denne skjenken, men så er den så viselig innredet at øverste skuff er delt inn i små rom.

 

 

Det er det mannen i huset som har fikset, og jeg er strålende fornøyd.

 

 

Dermed er det bare å feie solbriller, lommebøker og headset ned i rett rom, og gangen ser ryddig ut. Lett å finne tingene igjen er det også.  

Et par stearinlys og en koselig plante er mye hyggeligere å ha som blikkfang på skjenken enn alt det andre rotet.

 

 

Det er alltid koselig med en sitteplass, og i denne gangen er det en liten nett stol trukket i voksduk.

 

 


 

Ha en nydelig kveld! Vi blogges!

#interiørblogg, #livetpånorgesbestevestkant, #ryddig, #rent, #gangen, #tips, #oppbevaring, #førsteinntrykk

 

 

19 kommentarer

Siste innlegg