Å, himmel, så avleggs!

Skal vi tro det vi leser er alle norske hjem hvite! -Og hvitt er fryktelig ut, men det visste vi jo allerede. De som er mest ut av oss, er de som maler veggene hvite nå.  -Og “Hvermansen” blir såklart påvirket av bloggere som blogger om sine umoderne hvite og grå hjem. Så blir vi til slutt like avleggs alle!  

 

 Ekspertene har talt! Alle norske hjem er, i tillegg til å være hvite (eller grå?) helt like!

Alle har akkurat de samme tingene, skal vi tro media. Her er det alt eller intet, forstår jeg! Som barn og ungdom var jeg veldig opptatt av å ha alt som alle andre hadde, og jeg brukte nettopp det argumentet viss det var snakk om å få en levis-bukse, en dunjakke eller noe annet superviktig. Sannsynligvis hadde ikke alle andre dette, Det bare føltes slik.

 

Ekspertene mener det er 11 ting som alle har, så da så! Ja, jeg måtte jo lese listen over alt hva alle har. Er det bare meg som ikke eier alle disse tingene som alle andre tydeligvis har?

Jeg kan skilte med flatskjerm og Kähler Omaggio-vasen, og jeg vet at jeg ikke er alene om å eie disse. En og annen ting med tekst på finnes det helt sikkert også i heimen. Men det er nesten rarere med alt det andre som jeg faktisk ikke omgir meg med! Her er ingen sofa med sjeselong. Vi har ikke grå hjørnesofa, som jeg trodde var enda vanligere, heller! Her er ingen Nespresso kaffemaskin, men en Moccamaster fra 1988. En gang hadde vi en lekker sak fra Krupps, et stort monster som tok stor plass på kjøkkenbenken, så stor plass at jeg gav den bort! Nå, som vi har fått stor kjøkkenbenk, har vi kanskje plass til et nytt monster?  Bildet under er lånt.


Vi har ikke Stockholmteppe, ingen telysholder fra Tom Dixon, Etch, ikke Urbania lysthus fra Kähler eller By Lassen-lysestaken, Kubus , og vi har ikke partytelt!.


Men katter og hund inntar maten sin på store spisebrikker med bilde av New York. Egentlig er det ganske harry når jeg tenker meg om! Sjansen for at noen av disse firbeinte skal besøke denne byen er vel heller liten?


Men kanskje det rett og slett er sunt med et glimt inn i den store verden mens de spiser frokost? Kanskje setter man mer pris på hjemlig musejakt når man vet hva alternativet er? -Og kanskje smaker Eukanuba ekstra godt med Manhattan som et bakteppe?


Før i verden, var også hjemmene nokså like. Da min bestemor var ung, hadde alle store eikespisestuer. Da mine foreldre etablerte seg, hadde alle teakmøbler. På 70-tallet var tapetene brune og orange, og alle unge og lovende hadde sovesofa i cordfløyel!


Når vi ser på gamle bilder, kan man spørre seg selv om man virkelig hadde det slik. Ja, vi hadde nok det! – Og naboen hadde det likt! 

Men jeg lurer helt seriøst på hvordan vi kommer til å ha det hjemme om la oss si fem eller ti år, når alle har tatt innover seg at hvitt (og grått) er fullstendig ut!  Kanskje vil man em dag komme inn i en stue der det bor noen gamle mennesker og det virker som om tiden har stått stille. Vil vi rynke på nesen ved synet av By Lassen-lysestaken, Kubus  Eller vil vi glede oss over gjensynet med en gammel klassiker?


Inn til da, ha en super kveld

9 kommentarer
    1. Hei! Jeg ser jo trender, men jeg har aldri skjønt det der med moter og trender, for jeg har det slik jeg synes er fint selv. Jeg har ALDRI syntes at det var fint med teak, cord fløyel, gult, brunt og orange på 70-tallet, selv om mange hadde det. Det var sikkert fordi moren min heller ikke likte det og vi hadde ikke det hjemme, selv om vi hadde noen flere farger enn naboen, men aldri gult, brunt og orange. Naboen hadde det imidlertid mye finere, syntes jeg, for der var det mer lyse farger og de hadde malt mursteinspeisen hvit, mens vår var den vanlige mursteinsfargen. Jeg har nok adoptert mer av dette, og etter hvert likte også moren min det bedre, for det ble lysere vegger og farger generelt da vi fikk ny hytte og da mine foreldre flyttet, så ble det lyse vegger der også. Så jeg blåser langt i om hvitt er ut. Jeg er visst så utrendy at jeg ikke visste det engang…. Jeg liker bedre å ha malerier/akvareller som moren min har malt på veggene og andre ting som pynter opp og da er jeg mye friere når veggene er lyse/ mer nøytrale. Men hvorfor kan ikke folk bare ha det de liker best selv? MVH Anne

    2. Jeg føler meg ute og inne for jeg har noen ting på listen men ikke alt. jeg vil beholde lyse farger innvendig selv om vi ikke har det grått og trist. Huset vårt er fargerikt nok på utsiden så derfor må vi hvile øynene på innsiden 😉 Ikke kom og si at vi har en kjedelig farge på utsiden. Så dersom trenden blir å male husene i spreke farger så er vi allerede inne men ellers er vi ute 😉

    3. Hei, ha ha, dette var da et spennende innlegg. Hvor mange ting endte du på? Jeg endte på flatskjerm, som vi først fikk i sommer, jeg har servietter og fire skilt med visdomsord på, huset er rimelig hvitt og svart, vi har en Dulcustav kaffemaskin, men den er ødelagt og på tur ut. Men ellers så hadde jeg ingenting av det andre, men liker kvalitet og har jeg noe er jeg fornøyd om det fungerer som det skal. Ser ikke vits å kjøpe ny tv før den gamle ryker. Både av økonomiske og miljømessige grunner. I tillegg betyr ikke nytt og fancy så masse for meg. F.eks Min mann som er mer matrialist lir noen ganger av min motvilje til å bytte ut noe som er fullt ut brukbart. Men grå
      sofa kunne jeg tenkt meg..slik med sjesalong i begge ender..

    4. Har flatskjerm, men ellers ingenting av det du ramser opp.
      Er så utrendy at det går nesten ikke ann. Hehe
      Men trives veldig godt med det. Er opptatt av at vi som bor
      her og de vi har besøk av skal trives enn at alt skal være in.
      Var ei som skrev noe om det på en blogg at det er menneskene
      og samtalene vi husker, ikke omgivelsene.
      Men det er viktig at vi som bor her trives.
      Lykke til med dine avgjørelser på interiørfronten 🙂

    5. Haha! Faren min malte alle vegger hvite gjennom både 60, 70 og 80-tallet, og vi ertet han litt med det. Selv malte vi stuen i vårt første hus kongeblå, og levde med det et år. Vi hadde rosa gjestebad og solgul gang på 90-tallet, så vi har da hatt farger i hus, men de kommer nok ikke tilbake i den grad her noen gang! Ha en fin kveld! Anne:

    6. Ja her i huset mangler vi flere av tingene på listen og ikke har vi det grått eller hvitt heller, men mørke farger:) ett kult innlegg som det var morsomt å lese:). Ønsker deg en fin kveld:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg