Rett i søppeldunken!

Hei! Håper du har hatt en fin dag! Jeg tipper det er mange, som meg som synes kildesortering kan være litt av en utfordring i blant! Det er naturligvis ikke for at vi ikke vil sortere, for det vil de fleste av oss gjerne. Men når det kommer til praksis, er det ikke alltid lett å være så flinke som vi gjerne vil. Men det handler om gode system på dette området og, har jeg funnet ut!

 

Vårt gamle kjøkken var fra 1982, og på den tiden var det ikke mange som drev med kildesortering. På landsbygda brente jo folk søppel langt ut på 70-tallet. Men tilbake til 1982., da kjøkkenet var nytt,  Da hadde de fleste ett søppelstativ under vasken. Der gikk tomme syltetøyglass, appelsinskrell og plast-embalasje oppi om hverandre. Det blir faktisk fryktelig mye plast-søppel i en vanlig husholdning. Jammen godt det er egen dunk! for slikt

 
 

 Jeg husker ikke når vi begynte å skille ut papir, matavfall og plastikk, men etter hvert kom en og en dunk på plass ute, og for noen år siden tok vi konsekvensen av dette og lagde hus til de fire søppeldunkene våre og kassen med spesialavfall. Det kan dere lese mer om her. 

Hvem har sagt at det som er nødvendig trenger å se stygt ut? Men jeg må likevel le litt når jeg tenker på søppeldunken min i 1988. Vi bodde i rekkehus, og det var kun en søppeldunk i de tider. Denne stod plassert, rett utenfor inngangsdøren, og det var ikke mange andre steder å sette den. Praktisk og greit, men et problem for estetikeren, så jeg gjorde mitt beste for å gjemme unna den dunken. En gang hadde jeg greid det så godt at de som skulle tømme søppelet ikke fant den!

 

Og på bildet under ser man kanten på søppelskuret i vinter prakt nå i dag. Om vinteren er det forresten veldig praktisk at dunkene ikke snør ned, siden det er tak over dem.

Inne hadde vi tidligere husholdningsavfall, brun dunk og plastikk under vasken. Jeg skal ikke kalle det et system, men det fungerte da på et vis. Papir samlet vi et annet sted.

En av de ting jeg virkelig hadde lyst å få gjort noe med da vi lagde nytt kjøkken var søppelsorteringen. Jeg ønsket å ha to skuffer under vasken, en med plass til vaskemiddel, kjøkkenhansker osv og en til søppel, og jeg ville ha plass til nok kurver, slik at alle kategorier kunne sorteres.

Med en slik løsning, er det ikke plass til store kurver, men det gjør ingenting. Jeg synes det er mye mer hygienisk å tømme søppelet ofte.

 

Det finnes mange smarte system, men de fles te krever mer plass i høyden enn vår skuff tillot. Løsningen ble derfor å lage vårt eget system, og nå etter noen måneder med nytt kjøkken, er søppelskuffen en av de tingene jeg er veldig fornøyd med. Her sorterer vi restavfall, papir, plast, organisk avfall og glass. I tillegg er det en liten boks til batteri og den slags. (Nå i begynnelsen har vi hatt jukselapper på skuffen. Det vises ikke når den er lukket)


Så nå går alt rett i søppelet, men ikke i samme søppelkurv! Ha en fin dag videre!

13 kommentarer
    1. Så lurt! Og ikke minst fint oppi der.
      Ikke dumt å gjøre det på den måte og ikke minst tømme man søpla oftere noe som bare er ett pluss.
      Ha en fin dag.
      Klem Christina

    2. Dette var eit fint system. Mitt matavfall heng på innsida av kjøkenskåpet under vasken. Det med tak over har vore i planleggingsfasen i fleire år her, men er ikkje komen lenger enn det.

    3. Hei! Ja det er praktisk å ha mange bøtter til kildesorteringen. Og da blir det ikke plass til så store bøttene. Jeg synes du har et flott system. Jeg også har det slik under vasken hos meg. I tillegg lager jeg egen jord av matavfallet igjennom bokashikomposteringen. Denne bøtten har jeg i et annet kjøkkenskap pg.a. plassen.

    4. flere steder eg har bodd har de hatt kildesorting men ikkje fullverdig….så enten plast og boss eller glass og boss…plast måtte du samle opp og kjære bort ene stedet og samme med glass og metall andre stedet.
      Nå har vi boss og papir….og skal du resirkulere noen annet må du ha egne containere til å oppbevare det til å få det bort..ikkje mulig desverre…
      hjelper lite at de ber oss resirkulere og så må du jobbe deg ihjel og ta buss for å få levert avfallet?
      Så nå går desverre alt i samme pose unntatt papir og papp…

    5. Kjedelig når det er slik, og så demotiverende å sortere når det ikke følges opp. Her er det bra, men jeg ønsker meg en komåpstkvern! (Men det er visst ikke lov her enda, så da blir det litt som det du beskriver! Ha en fin kveld! cuskima:

    6. ikkje enkelt når man vil men ikkje har mulighet..men vi får håpe at det kommer etterhvert og at vi begge får våre ønsker oppfyllt 🙂 ha en vakker helg <3

    7. Syntes det og kildesortere er en real utfordring ja. Før jeg flyttet inn til samboeren min var jeg ikke flink til dette overhodet. Men nå prøver jeg og gjøre mitt beste. Ha en riktig fin kveld og en riktig god helg videre 🙂 Stikk gjerne innom bloggen min en dag du har tid. Jeg blogger om min hverdag med angst og deprisjoner, samt det og være mamma til ei lita tulle som bor i fosterhjem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg