Ja, var det ikke det jeg visste?

Ja, var det ikke det jeg visste? Alt som er gøy, godt eller koselig er  som kjent enten umoralsk, fetende, skadelig, farlig eller rett og slett kreftframkallende! Spis gulrøtter mens det ennå er sunt, har de kloke sagt i mange år, og jammen ser det ut for at de får rett!

Det er sen kveldstime, egentlig er det vel for lengst natt!  Å, jeg elsker denne tiden på døgnet! Huset sover, hund og katt sover. Det er så stille og rolig og jeg  bare nyter roen rundt meg  med et par tente duftlys i tussmørket. Dette må man kunne kalle kvalitetstid! Men nå viser det seg at duftlys ikke er å spøke med. De er nemlig mye farligere enn sitt rykte.

Rett og slett kreftframkallende er slike lys! Så vet vi det! Det står her at det er ingen som direkte dør av det, men det kan skade helsen på lang sikt og at det er vanskelig å si hvor skadelig det er å bruke duftlys regelmessig.  Det neste blir vel advarsel på lysene, slik som på sigarettpakkene: “Disse lysene er svært skadelige for deg og dine omgivelser.”

Ja, jeg har faktisk blitt en stor fan av  ledlys på batteri denne vinteren, men om enn så lenge dufter de ikke, så jeg har fortsatt å kjøpe duftlys. Men jeg har hørt at det skal finnes en variant  med vaniljeduft blant  ledlysene. Lysene på bildet under er ledlys, og både naturto og vakre, men altså fullstendig lukrfri.

 

Men det er jammen ikke lett i våre dager å styre unna alt som er giftig, farlig, helseskadelig eller usunt!  Det er jo ikke bare lys som truer helsen vår nå for tiden!

Så om enn så lenge sitter jeg her i skinnet fra tre helseskadelige lys og har det ganske så koselig.  Jeg vil rett og slett beskrive det som kvalitetstid! Ha en riktig god natt! Vi blogges!

 

 

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg