Hvorfor er det så fint med drivved?

Hei!

Hei! Håper dagen din har vært fin! Selv samler jeg på vårlig inspirasjon i disse dager, så jeg har lånt noen bilder i tillegg til mine egne. Naturmaterialer og røft tre blir jeg nok ikke lei av med det første, og drivved er fremdeles en skikkelig favoritt! 


Hva er det egentlig som er så fint med drivved, og hvorfor i alle dager liker vi ting laget i et materiale som har ligget i sjøen eller i det minste skal forestille at det har ligget der?


Selv er jeg veldig glad i den værbitte, grå looken, og jeg elsker kjøkkenbenkene og kjøkkenøyen i juksedrivved!

 

Eller hva med denne tapeten, så vakker, “gammel og rustikk”? Det er lov å jukse når resultatet blir så nydelig som dette!

Så langt tilbake jeg kan huske, har jeg vært opptatt av vakre ting, og interessen for interiør våknet tidlig. Men allerede som barn visste like godt hvordan jeg ikke ville ha det som hvordan jeg ville ha det. Smaken har nok endret seg med årene, men jeg er egentlig forbausende enig med meg selv som femåring i veldig mye. Interessen for gamle møbler og bruksgjenstander tror jeg er medfødt, og gudene må vite hvor den kommer fra.


Men jeg husker veldig godt farmor som fortalte historien til Amerikakisten, som kom hjem med en onkel omtrent da hun ble født og det nittende århundret var nytt! Å, som jeg beundret kisten hos farmor som barn. I dag bor kisten hos meg, og det har den gjort helt siden studentdagene. Men kisten er i bruk. Ting skal kunne brukes!

 

Som barn tenkte jeg at jeg ikke ville ha et hjem som var for fint til å bli brukt. Da jeg vokste opp, var det fremdeles mange barn som ikke fikk leke i stuen, slik skulle ikke jeg ha det. Og slik fikk jeg det aldri heller!

Lyst og delikat, landlig og røft, slik ville jeg ha det! Landlig stil, overbygget terrasse, vindu med sprosser og hvitmalte gelendre både ute og inne, det er den typiske New England stilen, men det er og en skandinavisk lys og lett stil med smak av sommer og livet ved havet. Selv er jeg vokst opp ved havet og stranden, og vil alltid ha med meg Norges lengste sandstrand, Orrestranden, i mitt hjerte.

Vi som nærmest er vokst opp på stranden, liker rullestein og vi liker rekved eller drivved. For oss er ikke drivved benevnelse på beis, men noe mer. Her kan du lese mer om min kjærlighet for ting som ser ut som de kommer rett fra fjæra.

I gamle dager gikk bøndene i området på stranden og fant ulike ting som havet hadde brakt med seg. Rekved eller drivved var trevirke som hadde drevet rundt på havet, og det var et verdifult tilskudd både til fyringsved og byggmaterialer. Trevirke som hadde ligget en stund i saltvann, var gjerne mere motstandsdyktig mot råte på grunn av saltinnholdet. Både på Grønland og Færøyene var rekved lenge det eneste brukbare trevirket som fantes, og det ble blant annet brukt til å lage årer til båter og som byggningsmateriale for hus sammen med stein og torv.  Vi kan lage ting av drivved den dag i dag. Selv har jeg funnet noen utrolig herlige og inspirerende bilder av nettopp drivved. Som jeg har fortalt, så går det mot vann og kloakk på hytten, og hva ville vel passe bedre enn baderomsmøbler i denne stilen? (Bilder fra Country Living)



 

For meg bringer drivved med seg et ramsalt uttrykk av strand inn i hjemmet. Det er sol og sommer, men det er også høststormer med kjempebølger som ruller mot land. Sjøen er en lunefull venn, vennlig, men farlig! Det vet alle som kjenner sjøen! Jeg elsker den gråhvite røffe overflaten og at tingen virkelig tåler å brukes! Og når stormen jager folk vekk fra stranden og i hus, er det fint å ta med litt av naturkreftene inn i en temmet utgave!

I de senere år er det mange som har fått sansen for drivved og produkter laget i ekte drivved er ofte dyre, fryktelig dyre. Men disse møblene bør kunne kopieres, eller i det minste brukes som inspirasjon!

 Og det er så mye som kan bringe sjøen og havet inn i huset, og det er lov å jukse med litt beis, eller gå for andre velbrukte skatter som også har en fin gammel patina! Det er fint ute også. Svillegangen forbi dammen og bort til hønsegården, er eksempel på utendørs patina. Du kan lese mer om svillene her, her og her.


Våre gamle Jærske potetkasser, som jeg har i headeren min, og som står ute i vær og vind gir litt av samme virkning, værbitt, røft og vakkert! Les mer om kassene her og her


Ha en herlig kveld videre! Vi blogges!

 

#ramsalt #drivved #newengland #røft #naturmaterialer #livetpånorgesbestevestkant #interiørblogg #hannetovesblogg #Hannetoves

10 kommentarer

Siste innlegg