De som aldri svikter

Hei! Håper du har en fin dag, selv om det er uvær mange steder! Det alltid ekstra koselig å være inne når regn og blest regjerer ute og man kan unne seg litt kos og noen fine blomster inne!


(Bildet er lånt fra Google)

Selv har jeg egentlig ikke grønne fingre inne. Ute er det noe annet. Der trives stort sett både roser og andre planter. Inne, derimot, henger rosene jeg kjøpte for to uker siden med hodet og er et heller sørgelig syn, selv om de har fått vann!

 

Har de kanskje fått for mye vann?

 

 

Da er det mye kjekkere med de som aldri svikter, nemlig orkideene! Jeg tror jeg har orkideer i nesten alle rom! Og de passer jo i alle rom også!

 

Dessuten er det så hyggelig at orkideene ser ut til å stortrives hos oss! De kommer igjen med vakre blomster gang etter gang. Jeg har en forkjærlighet for hvite orkideer, men vi har også noen rosa, som jeg liker veldig godt, og den på bildet under har stått på samme plassen i årevis!

Jeg har hørt mange myter om hvordan orkideene skal stelles og vannes. Selv vanner jeg dem med rennende vann en gang i uken og lar dem stå i 5-10 min for å bli skikkelig gjennomvannet. Etterpå heller jeg av alt overflødig vann for orkideer liker ikke å stå med beina i vann. Derimot trives de med høy luftfuktighet, så de får seg derfor en dusj med spruteflasken i ny og ne.

Jeg gjødsler orkideene med orkidegjødsel med ujevne mellomrom, og satser på at de blir ekstra fine da! . Om vinteren tror jeg ikke plantene kan få for mye lys på våre breddegrader. Om sommeren er det lurt å ikke la orkideer stå i direkte sollys.

 

 

Når planten er avblomstret, tyr jeg til et tips jeg fikk en gang.

 


(bildet er heldigvis lånt fra Google)

Nå skal planten stå lyst og kjølig og stengelen skal klippes ned, og da er den ikke akkurat noe lekekrt syn. Derfor setter jeg ned en flott, kunstig og blomstrende grein.

 

Dermed ser planten fremdeles presentabel ut!

Så mange kjølige plasser i huset har vi ikke, så den hopper jeg rett og slett over , men orkideen får stå i fred på dette stadiet, og etter en stund blomstrer den på nytt, for orkideer er dem som aldri svikter! Ha en fin dag videre og en god helg! Vi blogges snart!

9 kommentarer
    1. orkide er en flott plate og den trives hos meg også. Jeg tror at det er bra med uregelmessighet når det gjelder vanning og gjødsling. Kom på det en dag at tomatplantene trengte gjødsel og da fikk orkideen i samme slengen. Gikk greit det også

    2. Så mange fine planter! Jeg kan ikke si noe om vanning også videre, for jeg holder meg til falske! 🙂 Har IKKE grønne fingre…
      Du må ha en fortreffelig helg! Her koser vi oss inne i varmen, mens stormen er utenfor 😀

    3. Fint med falske og! Det har jeg overalt på hytten. Vi kan jo ikke ha ekte planter der oppe! Jeg har mange falske rosebuketter i hus. Synes de er kjempefine og naturtro! Her er det ruskevær ute, så jeg koser meg inne med katten på stolryggen og strikketøy! Ha en herlig helg! Ingvild Haugo:

    4. Hei! Falske roser har jeg kjøpt på Europris, Nille og på Ebay blant annet. De fineste er faktisk de fra Europris, hvor de selger kjempefine buketter for tiden. Orkidekvister, falske, har jeg kjøpt i en interiørbutikk. På hytten er det en salig blanding av “oliventre” og jeg vet ikke hva fra all slags butikker. Noen er naturtro og fine, andre ser greie nok ut på avstand 🙂 Ingvild Haugo:

    5. Trist historie, men her er det dessverre veldig vanskelig for meg, som ikke kjenner menneskene og detaljene å gjøre meg opp en mening om hva som er rett og galt. Det er ofte to sider, og når media slår opp ting blir det bare feil! Likevel, lykke til! U:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg