Alt på ett brett

Hei! Håper du har hatt en fin start på uken! Er du som meg, og har masse pynt og stasj, som helst skulle stått framme på en gang? Men det går jo ikke å ha alt framme. Dessuten er det kjekt å bytte litt på pynten, ellers blir man ganske lei. Eller man blir rett og slett det jeg kaller litt snøblind på egne ting.  Med det mener jeg at man til slutt ikke ser hva som egentlig står framme.

  

Man kan forresten fort bli snøblind på slike ting som ikke burde stått framme, men som likevel gjør de, og da tenker jeg på slikt som man bare har lagt fra seg av en eller annen grunn



 Jeg har tidligere skrevet litt om programmet Fly Lady her på bloggen. Dette programmet var jeg ganske inspirert av en gang, og jeg syns fremdeles det har noe for seg, selv  det nok er mer tilpasset amerikanske enn norske forhold.

 Fly Lady snakker om ?Hot Spot?, et lite område som står uten tilsyn, og gradvis tar over hele området, som en skogbrann! En Hot Spot  er det første du ser når du kommer inn i et rom. Det kan være stolen på soverommet der bunken med klær ligger eller kommoden i gangen der man slenger fra seg post, nøkler, mobiler, skjerf osv.


  Til slutt ser vi ikke rotet, ikke før vi tar bilde! Det er ikke tilfeldig at alle slike ting man vanligvis ikke ser, kommer fram på bilder! Der ser man ledningene som henger og slenger, mobilladeren i sofaen og kaffekoppen i vinduskarmen . Heldigvis lar slikt rot seg enkelt rydde vekk, og vi er igjen klare til pynting og styling!

 

Selv liker jeg å ha pynten på brett eller fat. Det ser mye ryddigere ut.  Da kan man samle ting som passer sammen i grupper. Både brett og fat er lette å flytte rundt på enten det er for å variere utstillingen eller for at man trenger bordplassen til noe annet.  Selv flytter jeg en del rundt på pynten og bruker den på andre måter, akkurat som disse bildene viser.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 Enten du går for brett eller fat, så er mitt tips å velge dem store nok, gjerne så store som mulig. Da får du plass til flere og større ting, og det ser ryddigere ut. Egentlig er det heller ikke snakk om enten eller, men både og når det gjelder brett og fat. De er supre hvert til sitt bruk.

 

Jeg har flere store lysfat i huset. På dem setter jeg både lys og blomster, og de gjør seg på ethvert bord. De brettene jeg har, er i kurv, og de er kjempestore. Jeg bruker dem til vaser, planter og store pyntegjenstander sammen med lys. På kjøkkenbenken rommer et stort rundt brett en egen urtehage.

 

 

Brett og fat har til slutt også den fordelen at om de er store nok og man plasserer dem i en Hot Spot, som på kommoden i gangen, er det ikke så lett å slenge fra seg noe rot der!

 Ha en herlig mandag, så blogges vi snart!

7 kommentarer

Siste innlegg