Hvordan innrede med arvegods og brukt-funn?

Hei, håper du har hatt en fin uke og er klar for helg! Jammen fyker ukene unna, du! Er det ikke herlig å tenke på at vi for hver dag og hver uke kommer litt nærmere vår og sommer?

 

Jeg har fått en del spørsmål om hvordan innrede med bruktfunn etter å ha skrevet litt om dette her på bloggen noen ganger på slutten.  Selv kombinerer jeg gjerne gullkantet servise fra farmor og svigermor med moderne hvitt servise fra Figgjo Fajanse!

Skapet på de to neste bildene startet sitt liv som brunt, men det var før jeg ble kjent med det!. Stolen under er en av fire som jeg fikk gratis!


 Man kan finne så mye fint både på finn.no og på de mange kjøp, salg-sidene. Mange steder er det gjenbruktbutikker , og i blant er man heldig  å komme over et loppemarked! Hvilken lykke!  

Mange synes det er vanskelig å få stil og helhet over interiøret med bruktfunn, for ofte er tingene i ulik stil og fra ulike tidsperioder. Kontraster kan være gøy, men det blir sjelden stilig der alt spriker i hver sin retning både hva stil og farge angår.

Selv liker jeg godt en lys, lett og landlig stil, og det er mye som kan passe inn i den stilen. Ekstra spennende blir det jo å krydre med elementer fra andre stilarter, synes jeg.

Man kan godt mixe ting fra ulike perioder, men det er likevel en god ide at tingene man innreder med har noe felles. Derfor er det Det er lurt å ha en plan for hvordan man vil ha det. Da unngår man å dra til hus ting som i beste fall er døgnfluer. Så kan man heller avvike fra planen når man føler for det, for i blant dukker det opp ting som bare MÅ bli med hjem, og slik er det med den saken!

 
 

Men når slike skatter og ting med sjel dukker opp, da bare vet du at de vil passe perfekt inn i heimen for du har gått og ventet på at de skulle dukke opp! -Du visste det kanskje bare ikke selv! Den søte kurven under er forresten arvet etter min grandtante!

Den er nok ment til håndarbeid, men er nesten enda finere uten noe oppi, synes jeg!


Ha en nydelig fredag og en god helg! Vi blogges!

#arvegods #bruktfunn #interiør #gammeltognytt #livetpånorgesbestevestkant

19 kommentarer
    1. Du er heldig som har fått så mye fint. Men hva med å kjøpte brukte møbler ? Det er jo en kjent sak at de kan være infiserte med f.eks. veggedyr (bed bugs) etc. Det sies at ca 50% av dem har det. Da burde man jo ha dem inn på et fryselager først for å være på den sikre siden. Bare sier….

    2. Hei! Et godt spørsmål! Veggdyr er nok ikke et stort problem i møbler her i Norge, me det kan nok skje! Morr (Stripet borrebille) er nok et større problem. Det er mange kjerringråd om hvordan bli kvitt slikt. Selv har jeg gått drastisk til verks med de gamle kistene og et gammelt skap. Jeg fikk rett og slett Antisimex til å komme! Det koster litt, men da behandlet de flere gamle møbler! Småting kan man legge i fryseboksen. Dette er jo bare et problem når det gjelder skikkelig gamle møbler. Jeg har aldri hørt om morr i syrelutede vitriner og Bombay-møbler fra 80-tallet! Men man kan faktisk få med utenlandsk utøy med møbler man kjøper i butikken også, så helt sikker er man vel aldri! Ha en flott dag videre! lena:

    3. Hei igjen og takk for svar. Det var Anticimex som informerte meg faktisk, spesielt veggedyr er veldig utbredt i Norge sa de. Faktisk fullbooket flere uker fram i tid. Og det kan koste veldig mye å utrydde dem. I en bitteliten leilighet fra kr. 15.000 – 30.000. Så du var smart som fikk dem til å komme til deg. Du bor på sør-vestlandet ? kanskje ikke så utbredt der enda som her i oslo. Men en del av disse insektene finnes jo naturlig i vår fauna og kan komme inn gjennom vinduene. Hva er morr forresten ? Aldri hørt om det. (Unntatt som mat – hørt om Sognamorr ? hehe)
      Det er jo helt nydelige ting du har, virkelig vakre. Misunner deg ! Dessuten ser det ut til at du kan å innrede. Kunne trengt en som deg, jeg finner innredning vanskelig. Ha det godt !

    4. Fysj og æsj,, så skremmende! Det viser bare hvor lite man vet! Morr (Har mange andre navn og) er de markhullene man ser i blant på gamle møbler og ting. Jeg fant slike hull i amerikakisten min. Den hadde jeg fått av farmor, men den var oppbevart på en låve mens jeg var student. Da den kom inn i vårt hus, oppdaget jeg slike hull, om de var gamle eller nye, vet jeg ikke, men tok ingen sjanser, så alt som var i rommet (Et gammelt skap, en kommode og en treskål) ble behandlet! Du kan visst finne noe som likner på sagspon viss markene er aktive! Ikke hyggelig å tenke på! (Selv er jeg en pingle når det gjelder slik som kravler og kryper, så jeg hadde vel daua pm jeg så dem in live!) Ha en fin kveld! Så krysser vi fingrene for at vi slipper besøk av all slags ekle kryp! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg