Vandalisme med hvit eller svart malekost?

 

Hei! Håper du har hatt en fin dag så langt!


Jeg lurer på hvor mange liter hvitmaling jeg har malt opp i løpet av årene! Det er jammen ikke få! Nei, jeg elsker ikke å male, men jeg liker veldig godt resultatet man får etter en runde med male-kosten!


 Nå ser jeg at det blåser en svart vind over interiør-Norge etter en stund med grå skyer! Det er lekkert med svart interiør, ingen tvil om det, men jeg må samtidig innrømme at jeg synes det er synd når fine gamle møbler males svarte. Det er naturligvis like synd å male slike møbler i hvitt eller en annen farge, bare så det er sagt.

 

Smak og behag endrer seg, og det er bra at vi kan friske opp litt, slik at tingene vi har henger med noen tiår til. Å, hjelpe meg som de lutet og sandblåste den gang furu var superhot! Det var nok ikke få møbler som ble ødelagt i denne perioden. Verst gikk det nok ut over bondeantikviteter og store eikespisestuer.

 

 Når så furu omsider ble så ut at ingen lenger kunne ha noe så umoderne i hjemmet sitt, var det fram med male-kosten. Masseproduserte syrelutede møbler og skap fra Bombay-serien ble hvite, så også her i huset.  

 

Mange tok den helt ut og malte gamle møbler i samme slengen. At lutede og sandblåste møbler nå ble hvite, var sikkert ikke så ille. Her var jo skaden allerede skjedd. Men med i dragsuget gikk det mange gamle møbler som hadde fortjent en bedre skjebne.

Buffeten vår under, er fra er gammel spisestue. Den ble hvitmalt en gang på 60-tallet, og var altså hvit da vi fikk den, og jeg må innrømme at jeg liker den slik.

 

  

Historien gjentar seg, ingen tvil om det. Nå holder hvitt på å bli skikkelig ut blant dem som har greie på slikt, så da går vi til den motsatte ytterlighet og maler svart!

For min del må folk bare male, male det masseproduserte og det gamle som allerede er lutet, sandblåst, beiset eller malt. Det samme gjelder møbler som er ødelagt på en eller annen måte. Da dette skapet kom til oss i 1987, og fikk sin rosa farge, var det først lutet, så hvitmalt.  

Det er mye som blir skikkelig flott med litt maling, men når det kommer til antikviteter, synes jeg man skal la dem være som de er!

 


 

Det handler både om verdien på møbelet og respekten for håndverket! Nå hører jeg mange si at antikviteter ikke passer inn over alt, og det er sant nok. Eller kanskje er det ene gamle møbelet med på å gi hjemmet ditt sjel.

 

 Tenk hvilken historie kommoden fra oldefar hadde fortalt om den kunne snakke! Min oppfordring er derfor at viss du overhodet ikke kan leve med gamle, antikke møbler, så selg eller gi dem bort til noen som vet å verdsette slike møbler! Tenk deg iallfall godt om flere ganger før du griper til male-kosten! Det er nok av ting du kan male selv om antikvitetene får være i fred!

 Den over hundre år gamle toalettkommoden, som står på gangen oppe, og som jeg har vist i en rekke blogginnlegg, kom til oss med et slikt utgangspunkt. Den passet ikke inn i stilen, men de ønsket at den skulle få et godt hjem!

  

 Ha en herlig kveld videre! Vi blogges!

 

7 kommentarer
    1. Endeleg, tenkte eg, er det slutt på det kvite, som eg aldri har likt. Eg har eit trekvitt spisebord, som eg kunne tenkt meg å male, kanskje det skal blir svart? Elles eg eg samd med deg, at gamle, fine møblar bør ein halde malarkosten langt vekk frå.

    2. Ja, mal det svart du! Det har jeg gjort på hytta, malte både spisestue og familikøye, og ble superfornøyd! Men det er ikke antikviteter, bare furumøbler fra noen tiår tilbake, så da er det “lov”. Ha en fin kveld! Oldemorbloggen:

    3. Det beste er om møbelet blir brukt og ikke stuet vekk så får heller gamle møbler males og glede den som har det i eie. Ikke sikkert at tidlige eier hadde hatt i mot det. Men det får man aldri vite…
      Å eie noe som en har på grunn av “plikt” er det værste som er mener nå jeg. Men en bør jo tenke seg godt om før en maler gamle ting.

    4. Jam egentlig er jeg enig med deg, men jeg ser litt forskjell på antikviteter og ting som bare er “halvgamle”, men venter man lenge nok, blir de og antikke. Husker jeg malte en del teak på 80-tallet. Retro-elskere hadde vel dødd om de visste det! Ha en fin kveld! .tepausen.blogg.no:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg