Slik får du tulipanene til å vare lenge

Hei og riktig fin fredag! I går skrev jeg litt om tulipaner, og det er ikke bare meg som mener at tulipaner virkelig bringer våren inn i stuen! Tulipaner er blant de mest populære snittblomstene her i landet! På denne tiden av året går jeg personlig for en stor flerfarget bukett! Mer vår-følelse er det vel vanskelig å få!  Bilder lånt fra Mester Grønn

Selv liker jeg at tulipanbuketten bugner, så et absolutt tips er å bruke store nok vaser! Her i huset er det et krav til alle vaser at de ikke må være lette å velte, men dersom du ikke har en katt som min, kan du se bort fra det!  Se, så vakkert det kan bli med tulipaner i hvitt, rosa og lilla (Bilde fra Mester Grønn)


 

Orange tullipaner blir et blikkfang i rommet! Men hvordan får du  tulipanbuketten til å holde seg fin og vare lenge? Ingenting er vel kjedeligere enn når buketten henger med hodet etter ett par dager.  Etter at jeg fikk disse rådene om stell av tulipaner, varer bukettene lenge, og det er så koselig! (Bilde  fra Mester grønn)

Jeg bruker alltid en ren vase med  kaldt vann og holdbarhetsmiddel. Viss det ikke følger holdbarhetsmiddel med buketten, kan du kjøpe dette i blomsterbutikken.  Det som også er lurt å kjøpe i blomsterbutikken, er løkblomstnæring. 

Kapp stilkene rett over med en kvass kniv-saks er også lov-  og sett blomstene i vann. Selv har jeg tidligere gjort den feilen å bruke for mye vann. Da vokser stilkene seg veldig lange, og blomstene blir hengende ut over kanten på vasen. Det er ikke særlig stilig. Bruk heller mindre vann og etterfyll etter hvert, mn husk å etterfylle ofte! Tulipaner er tørste!

 Et tips for at ikke tulipanene skal sprike i alle retninger når du tar dem ut av plasten, er å knytte en tråd øverst på buketten før du tar av plasten  Når vuketten har stått en stund i vann, blir stilkene stivere, og du kan fjerne tråden. .Dersom du setter blomstene kaldt om natten, varer de mye lenger!

 

Ha en herlig dag videre og en super helg! Vi blogges!

.

#tulipaner #stelltulipaner #løkblomstnæring #mestergrønn #lnorgesbestevestkant

 

 

27 kommentarer

Siste innlegg