Slik blir du påvirket av farger!

Hei! Håper du har hatt en fin dag! Nå kommer fargene, dere! Noen jubler, andre gjør det ikke. Men når det har gått en stund, er vi alle blitt litt mer fargerike, før vi går for hvitt igjen! Så  maler vi hvitt, kvitter oss med rot, og går for rene linjer, før det er på an igjen? Etter lyse toner, følger mørke. Vi har behov for forandring, så går vi lei, igjen og igjen.

 

Ja, jeg må innrømme at jeg ser paralleller til hårfarge. Man vil ha det man ikke har, og når man får det (Les har bleket eller farget håret ihel) vil man ha noe annet! Etter å ha vært fra platinablond til svart og til bake igjen i noen runder i tjueårene, gikk jeg lei å gikk tilbake til utgangspunktet og ble brunette.

Slik er det med interiøret hos oss også. Jeg har hatt blå stue, et helt år! Been there, done that.  Derfor har jeg i mange, mange år gått for nøytrale farger. Jeg liker best slike farger, både i klesveien og hjemme hos meg selv. Slike farger gir ro og harmoni! Støvete pasteller er og velkommen inn, men det er mange farger som ikke slipper inn, eller kanskje de får være inne i varmen en liten stund sånn i ny og ne?

I følge feng Shui er det fargene og himmelretningene som påvirker energien i et rom. På samme måte som du kan ha behov for en farge, kan du få nok av andre farger.  I feng shui bruker de som regel avdempede farger. Når de bruker sterke farger, er det som effektfarger eller som blikkfang.

Om du bruker fargene i små doser, beholder de egenskapene sine, men det er unektelig mindre voldsomt med en skål med røde epler eller en bukett røde roser enn med en rød vegg!

Rød er en aktiverende farge som står for kjærlighet, aggresjon og utadventhet. Selv bruker jeg nesten bare fargen i interiøret til jul og jeg eier heller ikke mange røde klesplagg. Men julen forblir rød hos meg. Det er jo en tid for kjærlighet og en tid da vi er ekstra sosiale!

Røde tepper har vi i huset hele året forresten!

Oransje har fra tid til annen vært moderne. Det er en glad farge og en aktiv farge, men ingen farge jeg har noe forhold til verken på den ene eller den andre måten. Ikke kler jeg den heller!

Men at den kan være flott som blikkfang, er det vel ingen tvil om!

En annen farge jeg ikke har noe forhold til er fiolett, som står for uro, angst, intuisjon og åndelige tanker. Den slipper inn i huset til advent noen år. Andre år glemmer jeg meg å kjøper hvite lys isteden!

Gul skal stimulere logisk ankegang og glede. Ja takk, til gul inspirasjon på våren og til påske! Ja takk til gul sommerkjole mot solbrun hud! Bildet under er lånt fra Interflora.

Jeg sier også ja takk til grønne planter. Grønne klær klarer jeg meg godt uten! Grønn skal være en beroligende farge, og vi har faktisk en grønn pute i heimen! Det får være beroligende nok, tenker jeg!

Turkis, ja! Trenger jeg si så mye mer? Det er stort sett en farge som bor ute om sommeren hos oss, men for en herlig forfriskende, men også beroligende farge!  

 


 

Blå er en farge jeg bruker en del både i klær og interiør.  

I følge feng shui fremmer blått konsentrasjon, og står for fordypelse og ro. Blått skal også være  avslappende for musklene. Kanskje ikke tilfeldig at jeg bruker mye blått på badet?


 

Rosa bruker jeg også en del av. Det er en snill farge, som skal dempe angst, stress og aggresjon, og det sies at de bruker rosa en del i fengsel i USA for å roe gemyttene! Men la oss håpe det finnes bedre grunner for å bruke rosa! Det er tross alt årets farge!

Ha en super dag videre! Vi blogges!

7 kommentarer
    1. Farger påvirker oss en god del og heldigvis så kan det hjelpe på med annen farge i detaljer. Som lys, servietter,krus,tekanner og sånt uten å gå dramatisk til verks. Jeg kjøpte meg noen få gule kule ting og vips så steg humøret et hakk. Godt med litt påske i hus

    2. Hei 🙂 jeg søkte på vognposer på google og opp kom bilde av den nydeligste vognposen. tar du i mot bestillinger og evt hvor mye koster det? Jeg venter i september og får vinterbarn. Fant noe tilsvarende i en butikk, men 3000,- er mer enn hva jeg vil/kan betale , derfor sjekker jeg litt rundtførst 🙂

    3. Hei!å koselig at du likte min vognpose! Det var akkurat det samme datteren min fant ut, de ferdige posene var bare for dyre. Nå kostet det litt med materiell til denne og, garn, dyne, for og glidelåser osv, men det var jo mye billigere. Jeg tror jeg laget en slags oppskrift underveis mens jeg holdt på. Kan sende deg den viss du strikker. Ha en flott dag! Linn:

    4. mye sant i det du har skrivd her ja må si det. jeg blir fort lei av ting også har jeg litt å bytte i sånn at det ikke blir det samme gamle. kjedelig å gå oppi det samme hele tiden. tror nok ikke jeg hadde klart det. så må jeg bare si at den sykkelen var utrolig flott. lett å bytte farge på om man ønsker det også. veldig mye flott, men sykkelen tok min oppmerksomhet.
      utrolig flott blogg du har. ha en fin dag videre.

    5. Herregud jeg elsker bloggen din. Visste du at vi har alle er slaver, og det finnes en slaveherre den dag idag? En mann som eier alle sentralbankene i verden? En mann som styrer krig og gjør som han vil. Det verste av alt er at det er en privstperson. Hvorfor skal en privatperson ha så mye makt? Sjekk ut verdensveg.wordpress.com

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg