På spinnesiden

Hei og hå! Håper du har en herlig dag! Du kan tro jeg gleder meg over at det snart er april! Nå kan ikke våren komme fort nok! Men i morges var det igjen is på bilruten!

Min store kjærlighet for gamle ting skulle være velkjent, og jeg har vel ofte nok hevdet at gamle ting skal kunne brukes! Det mener jeg i prinsippet ennå. Men ingen regel uten unntak! Hva når ting kan brukes men vi ikke behersker den edle kunst å bruke dem? Se det, ja, da stiller saken seg litt annerledes!

Jeg har så mange gode barndomsminner fra farfar og farmor! De hadde bestestue eller fin-stue, som seg hør og bør for den eldre garde. Et tungt portier skilte fin-stuen fra den vanlige stuen! I fin-stuen var det kaldt, og gardinene var trukket for. Møblene her inne var fine. Her stod vuggen som min far, hans søsken og eldre generasjoner hadde ligget i. Her stod også rokken til farmor! Det var ikke lov å leke i fin-stuenTil jul var fin-stuen en annen. Da stod juletreet her inne, og det var åpnet opp til stuen!


Som barn elsket jeg å snike meg inn i fin-stuen, sitte der musestille og bare beundre omgivelsene! Som barn viste farmor meg hvordan man bruker en rokk, men jeg lærte aldri å spinne noe garn! Likevel, rokken forteller noe om livet på spinnesiden, om kvinneliv i eldre tider, et helt annet liv enn vi har i dag! Jeg spør meg selv hvordan det var å være kvinne i tidligere generasjoner, være ung jente, mor, bestemor under  helt andre forhold enn i dag!

Kanskje det er dette jeg liker så godt med bruksgjenstander fra tidligere tider, det at de forteller en historie som det er opp til oss selv å dikte videre på? Ha en strålende dag! Vi blogges!

#rokk #farmor #barndomsminner #spinnesiden #kvinneliv
 

2 kommentarer
    1. Skulle mange ganger ønske at jeg hadde en fin stue og en hverdags stue. Husker hvor kaldt det var i finstuene… og det å stå som barn å beundre noe vakkert.
      Ha en flott fredag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg