Nytt bad på budsjett

Hei! Er det ikke herlig når solen skinner og himmelen er blå? Jeg skal hilse og si jeg fikk mange tilbakemeldinger på innlegget jeg hadde om badet vårt, og det er jo super-koselig!  Men som jeg nevnte i går, oppussing har en egen evne til å balle på seg.

 

Oppussing av bad kan bli fryktelig dyrt før man får sukk for seg, så det gjelder å tenke seg litt om når man klør i fingrene etter å pusse opp badet.


 

Badet er ikke et rom man roter med på egenhånd, og det er mange forskrifter å forholde seg til og krav som skal være oppfylt. Mange ganger oppfyller badet alle disse kravene, vi er bare lei av utseendet. Det gledelige i slike situasjoner er at det er mulig å pusse opp på budsjett, og det er hyggelig, all den tid større enn det reelle behovet for oppgradering.

Vårt bad i hovedetasjen var i teknisk grei stand. Da vi kjøpte huset, var det vinyl på gulvet og lys blå tapet i flisemønster på veggene. Etter noen år la vi varmekabler og billige hvite fliser. På veggene kom det ny tapet. For rundt fem år siden ble flisene erstattet med svarte “skiferfliser” og baderoms-panel.


 

Dette badet er lite, og vi har aldri gjort noe med planløsningen, bare pusset det opp “stykkevis og delt”. De to andre badene i huset har vi laget fra grunnen av, og hatt anledning til å planlegge ned til minste detalj, noe som er mye kjekkere.

Som jeg skrev om tidligere, så har jeg lett etter det rette baderoms-møbelet, og da det kom på  plass, var det tid å ta en kikk på gulvet. Det er lenge siden jeg ble lei av svarte fliser med hvite fuger. Ja, skal jeg være ærlig, har det aldri vært helt min greie, men man blir påvirket av moten, det er bare å innrømme. Heldigvis tente mannen og på min ide om å male gulvet grått, og heldigvis har mannen friperiode fra offshore-jobb, så han kunne gå i gang å male den påfølgende dag.Gulvet ble vasket og pusset. 3 strøk heft-grunn, 3 strøk trestjerners gulv-maling senere, er det blitt et helt annet gulv. På bildet under er heftgrunnen på plass og det er på tide å male grått.


Jeg synes vi var veldig heldige med denne grå-fargen. Den er simpelthen helt perfekt, ikke for lys, ikke for mørk, ikke for kald, ikke for varm. Den matcher veggene på en prikk.

Ja, gulv-maling må herde, og det er viktig at vi lar den få lov til det, men når malingen er herdet, tåler den det meste. Hvor lenge dette holder seg pent skal jeg ikke garantere for, men det er fort gjort å male over et strøk om gulvet blir stygt. Vi har malte tregulv i andre etasje, og de holder seg veldig bra. Uansett, en slik oppussing er såpass rimelig at det gjør ingenting om den ikke varer evig.  (Det gir meg bare en glimrende anledning til å forandre på ett eller annet om en stund.


 

Vil man ikke gå så drastisk til verks som å male flisene, finnes det mange andre måter man kan få nytt bad på budsjett på.

Lekre håndklær er vel nummer en i så måte, og jeg skal jammen ta meg en tur å snope noen nye håndklær en av de nærmeste dagene. 

Lekker toalettsåpe, duftpinner og duftlys gjør også underverker for et litt slitent bad. Det samme gjelder friske blomster. I det hele tatt er det vel få andre steder de små detaljene har så stor betydning som nettopp på badet. 

Ha en herlig kveld videre! Vi blogges!

#skjenk #buffet #baderomsmøbel #oppussing #landliv #badpåbudsjett #gulvmaling

 

13 kommentarer

Siste innlegg